In this research which aims to reveal the teachers' sense-making and reactions to the challenges they encounter in the classroom management by examining these problems, phenomenology, one of the qualitative methods, is used. The data of the research were collected with a semi-structured interview form and content analysis was performed. The study group of the research consists of primary and secondary school branch teachers working in Aksaray Province according to the maximum variation sampling technique, one of the purposeful sampling methods. Accordingly, it is primarily noteworthy that there are problems in classrooms as a learning environment, which differ depending on the school type and course. On the other hand, it can be said that the main problems are the shift of attention during class time and the use of electronic devices for extracurricular purposes. It was concluded that teachers developed instant strategies to prevent behaviors that hinder effective classroom management, and they expressed the opinion that ending the undesirable behavior occurring at that moment with instant reactions came to the fore instead of giving reactions aimed at preventing these behaviors. In this regard, according to the research results, suggestions have been developed for effective classroom management.
Öğretmenlerin sınıf yönetiminde karşılaştıkları sorunları irdeleyerek söz konusu sorunları nasıl anlamlandırdıkları ve bu sorunlara ne tür tepkiler verdiklerini ortaya çıkarmayı amaçlayan bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanarak içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme tekniğine göre Aksaray ilinde görev yapan ilköğretim ve ortaöğretim branş öğretmenleri oluşturmaktadır. Buna göre öğrenme ortamı olarak sınıflarda okul türü ve derse göre farklılaşan sorunların olduğu öncelikle dikkati çekmektedir. Diğer taraftan sorunların başında ders saati boyunca dikkat odağının kaydığı ve ders dışı amaçla elektronik cihazların kullanımı geldiği söylenebilir. Etkili sınıf yönetimine engel teşkil eden davranışların önlenmesinde ise öğretmenlerin anlık strateji geliştirdikleri ve daha çok bu davranışları önlemeye yönelik tepkiler vermek yerine anlık tepkilerle o anda gerçekleşen istenmeyen davranışı bitirmenin ön plana çıktığı yönünde görüş bildirdikleri sonucuna varılmıştır. Bu doğrultuda araştırma sonuçlarına göre etkili sınıf yönetiminin gerçekleşmesi adına öneriler geliştirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Education Management |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2024 |
Submission Date | October 10, 2023 |
Acceptance Date | October 7, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 25 Issue: 3 |