Bu araştırmada, Türkiye’de Kadın Danışma Merkezine (KDM) başvuran kadınların benlik saygısını ve yaşam doyumunu arttırmaya yönelik, bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı bir psikoeğitim programı geliştirilmiştir. Program 16 oturum, haftada 1 gün, 2,5 saat olarak uygulanmış, programı 54 kadın tamamlamıştır. Araştırma ön test ve son test uygulamalı yarı-deneysel desene sahip olup, katılımcılara ön test ve son test olarak Rosenberg Benlik Saygısı ölçeği (RBSÖ) ile Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ) uygulanmıştır. Elde edilen veriler eşleştirilmiş örneklemler için t-testi yöntemiyle analiz edilmiştir. Analizler sonucunda ortaya çıkan bulgular, hazırlanan psikoeğitim programının kadınların yaşam doyumunu ve benlik saygını arttırmada etkili olduğunu göstermiştir. Araştırma kapsamında geliştirilmiş olan psikoeğitim programı, Türkiye’de KDM’lerde uygulanan ilk programdır ve alanda geliştirilecek diğer programlara model olması açısından önemlidir.
In this study, psycho-education program based on cognitive behavioral approach was developed for women who applied to Bornova Municipal Women Counseling Center to increase self-esteem and life satisfaction. The program was carried out 2,5 hour weekly, 17 sessions. Of three separate group, a total of 54 women completed psycho-education program. In this study, The quasi-experimental design with a pretest posttest was used. Participants were given Rosenberg Self-esteem Scale (RSES) and The Satisfaction with Life Scale (SWLS) as a pretest. After the application of the psycho-education program, participants were given the same scales again as posttest. The data obtained from both the pretest and posttest were analyzed with t-test for paired sample. The results of analysis indicated psycho-education program based on cognitive behavioral approach is effective because of increasing women’s self-esteem and life satisfaction. Psycho-education program that was developed within study is the first program implemented in KDM in Turkey and it is important in terms of modeling for other programs that will be developed in field.
Other ID | JA42PD59YP |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 2 |