Bu araştırma ile sosyal bilgiler dersinde 5.sınıf öğrencilerine “Sorumluluk” konusunda verilen performans görevlerinin, öğrencilerin tutum ve düşüncelerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nicel ve nitel araştırma modellerinden faydalanmak suretiyle “karma yöntem” kullanılmıştır. Deney grubu 21, kontrol gurubu ise 20 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın nicel verileri, sorumluluk ölçeği ile, nitel verileri ise duygu ve düşüncelerimiz formu kullanılarak elde edilmiştir. Nicel verilerin analizinde t testinden, nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Nicel verilerin analizi sonucunda deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu görülmüştür [t(53)=6.744, p>.05]. Deney grubu öğrencilerinin “Sorumluluk” performans görevi süresince, ailedeki, okuldaki ve toplumdaki sorumluluklarıyla ilgili olumlu tutum ve davranışlar ortaya koydukları, verilen görevleri yaptıkları, performans görevi sonrasında da sorumluluklarını yerine getirmeye devam edecekleri söylenebilir.
This study is aimed at identifying the impact of performance tasks on responsibility assigned to 5th grade students attending Social Sciences course. The current study applied a “mixed approach” integrating both qualitative and quantitative methods. The experimental group consisted of 21 students, while the control group included 20 participants. The qualitative data of the research were obtained through responsibility scale while the quantitative data were gathered through attitudes and perceptions form. Quantitative data were analyzed through t test, whereas qualitative ones, descriptive analysis method used, were analyzed through the content analysis of the data. Analysis of quantitative data suggested that there is a significant difference in favor of experimental group [t(53)=6.744, p>.05]. The results also revealed that the students in experimental group, throughout their “responsibility” performance tasks, they have demonstrated positive attitudes and behaviors about their responsibilities in their families, schools and society and that they will continue to do so in the aftermath of their performance tasks. The findings were discussed in line with the existing literature and suggestions were made for further research.
Other ID | JA42UR52NC |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 23 Issue: 4 |