BibTex RIS Cite

PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN “PSİKOLOJİK DANIŞMA” KAVRAMINA İLİŞKİN SAHİP OLDUKLARI METAFORLAR

Year 2014, Volume: 22 Issue: 1, 385 - 396, 15.01.2014

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı, Psikolojik danışma ve rehberlik bölümü öğrencilerinin Psikolojik Danışma kavramına yönelik sahip oldukları algıların metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarılmasıdır. Bu bağlamda çalışma, 2012-2013 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan toplam 90 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri “Psikolojik Danışma……… gibidir/benzer; çünkü,…………” cümlesinin Psikolojik Danışma Bölümü öğrencileri tarafından tamamlanması ile elde edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan olgu bilim (fenomenoloji) araştırma deseni kullanılmış ve veriler içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim dalı öğrencilerinin Psikolojik Danışma kavramına yönelik 72, geçerli metafor ürettikleri ve çoğunlukla Psikolojik Danışmayı “Su”, “Kendini anlama”, “İlaç”, “Yol”, “Ağaç” ,“İlk yardım”,” Işık” kavramlarıyla eş anlamlı olarak algıladıkları görülmüştür.

References

  • Afacan, Ö.(2011). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Fen” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni”Kavramlarına Yönelik Metafor Durumları . e-Journal of New World Sciences Academy, 6, 1242-1254
  • Akboy, R. İkiz E. (2007) Psikolojik danışma ve rehberlikte çağdaş bir anlayış: yaşamla iç içe, yaşam boyunca, İstanbul, Nobel yayınları
  • Angus, L. E., & Rennis, D. L. (1988). Therapist participation in metaphor generation: Col- laborative and noncollaborative styles. Psycbotberepy, 25, 552-560.Can G. (2002) Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Pegem A Yayıncılık , Ankara
  • Demirel M. (2010) İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sınıf Rehberlik Programının Değer- lendirilmesi, Eğitim ve Bilim, Cilt 35, Sayı 156.
  • Doğan, S. (2000) Psikolojik danışman eğitiminde akreditasyonun gereği ve bir model önerisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (14), 31-38
  • Dost Tuzgöl M, Keklik İ. (2012) Alanda Çalışanların Gözünden Psikolojik Danışma ve Reh- berlik Alanının Sorunları, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 12, Sayı 23, Haziran, 389 – 407
  • Ergene, T. (2010) Psikolojik Danışman Yetiştirme Yeterlilikleri ve Süpervizyon. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16-18 Ağustos, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Gladding S. T.(2000) Counseling : A Comprehensive Profession, USA, Prentice Hall PTR
  • Güloğlu B. Karaırmak Ö. (2012) Metafor: Danışan ve Psikolojik Danışman Arasındaki Köprü, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 4 (37), 122-135
  • Kepçeoğlu, M. (1996) Psikolojik Danışma ve Rehberlik. (10.Baskı), Anakara: Özdemir Ofset
  • Kopp, S. B. (1971). Guru: Metaphors from a psychotherapist. Palo Alto, CA: Science and Behavior Books.
  • Kuzgun, Y. (2000). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Leary, D. (1990). Metaphors in the history of psychology. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Mowrer, O. Hobart. (1957) Some philosophical problems in psychological counseling.
  • Journal of Counseling Psychology, Vol 4(2), 103-111. doi:10.1037/h0047793
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M. (1994) Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebo- ok, 2nd ed., Sage Publications, Newbury Park, CA,
  • Nazlı, S. (2007) Psikolojik danışmanların değişen rollerini Algılayışları, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt 10, Sayı 18, Aralık ss.1-17
  • Nesterova, S. (2011). Mevlana’nın Mesnevi İsimli Eserinde Metaforik Anlatımın Metafizik Bo- yutu. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Okur M. (2013) The metaphors of the mathematics teacher candidates in elementary schools concerning the concepts of “Relation, Equivalence Relation and Ordered Relation. Interna- tional Journal of Academic Research Part B; 5(2), 163-174.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Soydan, M. (2011). Sinema filmi ile ilgili metaforlar: öğretim üyelerinin sinema filmi algıları, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3). 9-31.
  • Tan ,H.(1992) Psikolojik Danışma ve Rehberlik, İstanbul: MEB Yayınları,Öğretmen Kitapları Dizisi
  • Yeşilyaprak, B. (2001). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara : Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Ya- yınevi, Ankara.

THE UNDERGRADUATE STUDENTS' METAPHORS MAJORING GUIDANCE AND PSYCHOLOGICAL COUNSELING TOWARDS THE CONCEPT OF "PSYCHOLOGICAL COUNSELLING"

Year 2014, Volume: 22 Issue: 1, 385 - 396, 15.01.2014

Abstract

The purpose of this study is to determine of the undergraduate students’ perceptions at the department of psychological counseling by means of metaphors. The subjects were 90 undergraduate students majoring psychological counseling and guidance at Uludağ University in 2012-2013 academic year. The data were collected by means of the students’ completion of the statement “Psychological counseling is like/resembles……………….… because…………….”. In this research phenomenological research design was used and the data were analyzed by means of content analysis. The findings show that they produced 72 conceptions and mostly defined psychological counseling as “water” “self-understanding” “cure”, “path”, “tree”, “first aid” and “light”.

References

  • Afacan, Ö.(2011). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Fen” ve “Fen ve Teknoloji Öğretmeni”Kavramlarına Yönelik Metafor Durumları . e-Journal of New World Sciences Academy, 6, 1242-1254
  • Akboy, R. İkiz E. (2007) Psikolojik danışma ve rehberlikte çağdaş bir anlayış: yaşamla iç içe, yaşam boyunca, İstanbul, Nobel yayınları
  • Angus, L. E., & Rennis, D. L. (1988). Therapist participation in metaphor generation: Col- laborative and noncollaborative styles. Psycbotberepy, 25, 552-560.Can G. (2002) Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Pegem A Yayıncılık , Ankara
  • Demirel M. (2010) İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumları Sınıf Rehberlik Programının Değer- lendirilmesi, Eğitim ve Bilim, Cilt 35, Sayı 156.
  • Doğan, S. (2000) Psikolojik danışman eğitiminde akreditasyonun gereği ve bir model önerisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (14), 31-38
  • Dost Tuzgöl M, Keklik İ. (2012) Alanda Çalışanların Gözünden Psikolojik Danışma ve Reh- berlik Alanının Sorunları, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 12, Sayı 23, Haziran, 389 – 407
  • Ergene, T. (2010) Psikolojik Danışman Yetiştirme Yeterlilikleri ve Süpervizyon. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu II, 16-18 Ağustos, Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Forceville, C. (2002). The identification of target and source in pictorial metaphors. Journal of Pragmatics, 34, 1-14.
  • Gladding S. T.(2000) Counseling : A Comprehensive Profession, USA, Prentice Hall PTR
  • Güloğlu B. Karaırmak Ö. (2012) Metafor: Danışan ve Psikolojik Danışman Arasındaki Köprü, Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 4 (37), 122-135
  • Kepçeoğlu, M. (1996) Psikolojik Danışma ve Rehberlik. (10.Baskı), Anakara: Özdemir Ofset
  • Kopp, S. B. (1971). Guru: Metaphors from a psychotherapist. Palo Alto, CA: Science and Behavior Books.
  • Kuzgun, Y. (2000). Rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Leary, D. (1990). Metaphors in the history of psychology. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Mowrer, O. Hobart. (1957) Some philosophical problems in psychological counseling.
  • Journal of Counseling Psychology, Vol 4(2), 103-111. doi:10.1037/h0047793
  • Miles, M.B. and Huberman, A.M. (1994) Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebo- ok, 2nd ed., Sage Publications, Newbury Park, CA,
  • Nazlı, S. (2007) Psikolojik danışmanların değişen rollerini Algılayışları, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt 10, Sayı 18, Aralık ss.1-17
  • Nesterova, S. (2011). Mevlana’nın Mesnevi İsimli Eserinde Metaforik Anlatımın Metafizik Bo- yutu. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Okur M. (2013) The metaphors of the mathematics teacher candidates in elementary schools concerning the concepts of “Relation, Equivalence Relation and Ordered Relation. Interna- tional Journal of Academic Research Part B; 5(2), 163-174.
  • Senemoğlu, N. (2007). Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Gönül Yayıncılık.
  • Soydan, M. (2011). Sinema filmi ile ilgili metaforlar: öğretim üyelerinin sinema filmi algıları, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 15(3). 9-31.
  • Tan ,H.(1992) Psikolojik Danışma ve Rehberlik, İstanbul: MEB Yayınları,Öğretmen Kitapları Dizisi
  • Yeşilyaprak, B. (2001). Eğitimde rehberlik hizmetleri. Ankara : Nobel Yayın Dağıtım.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Ya- yınevi, Ankara.
There are 25 citations in total.

Details

Other ID JA43MV42YG
Journal Section Review Article
Authors

Ahmet Ragıp Özpolat This is me

Publication Date January 15, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 22 Issue: 1

Cite

APA Özpolat, A. R. (2014). THE UNDERGRADUATE STUDENTS’ METAPHORS MAJORING GUIDANCE AND PSYCHOLOGICAL COUNSELING TOWARDS THE CONCEPT OF "PSYCHOLOGICAL COUNSELLING". Kastamonu Education Journal, 22(1), 385-396.

10037