Çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının matematiksel düşünme düzeylerini ölçen likert tipi bir ölçek geliştirmektir. Alan yazın incelendiğinde ölçek geliştirme çalışmalarının dört aşamadan oluştuğu görülmektedir. Karasar’a (2002) göre bu aşamalar, madde havuzu aşaması, kapsam geçerliliğinin sınanması aşaması (uzman görüşü aşaması), faktör analizi aşaması (yapı geçerliliği) ve güvenirlik aşaması olarak belirlenmektedir. Çalışmada geliştirilen “Matematiksel Düşünme Ölçeği”, öğrencilerin bilişsel boyutta öğrenmelerini ölçmek amacıyla oluşturulmuştur. Matematiksel düşünme ölçeği üst düzey düşünme eğilimi, akıl yürütme, matematiksel düşünme becerisi ve problem çözme alt boyutlarından oluşmaktadır. Elde edilen bulguların sonucunda matematiksel düşünme ölçeği 20 olumlu, 5 olumsuz olmak üzere toplam 25 maddeyi kapsamaktadır. Sonuçta, Matematiksel Düşünme ölçeğinin geçerli ve güvenilir olduğu ortaya çıkmıştır.
The aim of this study is to develop a likert type scale which measures the mathematical thinking levels of teacher candidates. The studies of scale development are composed of 4 stages when the literature is examined. According to Karasar (2002), these stages of scale development are determined as stage of item pool, stage of testing content validity (stage of expert opinion), stage of factor analysis (structural validity) and stage of reliability. Mathematical thinking scale developed in the course of the study was formed so as to measure the students’ learning in the cognitive dimension. The sub-dimensions of mathematical thinking scale are composed of high-level thinking tendency, reasoning, mathematical thinking skill, and problem solving. As the result of the obtained findings, mathematical thinking scale consists of a total of 25 items, 20 positive and 5 negative. Finally, it was understood that the developed scale is a valid and reliable.
Other ID | JA43NR84EG |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 21 Issue: 4 |