This paper aims to develop a “likert” type scale which has the conditions of reliability
and validity to evaluate the EU Projects, previously called Comenius School Projects and now
Strategic Partnerships, in terms of the contributions to schools. The sample of the research was
applied to 250 randomly selected teachers working in 11 schools which carried out a EU Project
in Manisa. In data analysis process, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis
and reliability analysis were used. According to the analyses results, the scale was composed
of 31 items and 5 sub-scales. These sub-scales were named as Institutional Development,
Personal/Professional Development, Social Development, Language Learning and Cultural
Development. The internal consistency of the scale was computed by using Cronbach Alpha
and it was revealed that the results derived from this dataset had high reliability. As a result
of this research, a valid and reliable scale which can be used to determine the perceptions of
teachers about the contributions of EU Projects.
Bu çalışmanın amacı eski adıyla Comenius Okul Projeleri yeni adıyla Stratejik
Ortaklıklar olarak adlandırılan Avrupa Birliği Projelerinin okullara sağladığı katkıları
ölçmeyi hedefleyen geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmış “likert” tipi bir ölçme aracı
geliştirmektir. Araştırmanın örneklemini Manisa ilinde AB Projelerine etkin katılım göstermiş
11 okulda görev yapan ve rasgele seçilen 250 öğretmen oluşturmaktadır. Verilerin analizinde
açımlayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi ve güvenirlik analizi kullanılmıştır. Analiz
sonuçlarına göre, ölçek 31 madde ve 5 alt boyuttan oluşmaktadır. Bu alt boyutlar, Kurumsal
Gelişim, Kişisel/Mesleki Gelişim, Sosyal Gelişim, Yabancı Dil Öğrenme ve Kültürel Gelişim
olarak adlandırılmıştır. Ölçeğin güvenirliği Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı kullanılarak
hesaplanmış ve ölçeğin yüksek derecede güvenirliğe sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bu çalışma
sonucunda, öğretmenlerin Avrupa Birliği Projelerinin okullara sağladığı katkılara ilişkin
algılarını belirlemek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | November 23, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |