The aim of this study is to determine the views of pre-service science and technology
teachers towards environmental education. 275 pre-service science and technology teachers at
3rd grade who had been studying at Karadeniz Technical University, Giresun University, Artvin
Çoruh University and Recep Tayyip Erdoğan University constitute the sample of the study.
Open-ended survey technique was used to collect data and the descriptive analysis technique
was used for the analysis of the data. The results showed that environmental education was
a process which organized our behaviors towards environment and gave us information on
environment according to pre-service science and technology teachers. In addition, it is seen
that pre-service science and technology teachers gain some positive behaviors such as skimp,
and not to litter, their self-efficacy levels towards giving environmental education courses are
high.
Bu çalışmanın amacı, fen ve teknoloji öğretmen adaylarının çevre eğitimine yönelik
düşüncelerinin belirlenmesidir. Çalışmanın örneklemini, Karadeniz Teknik Üniversitesi,
Giresun Üniversitesi, Artvin Çoruh Üniversitesi ve Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi’nde
öğrenim görmekte olan 275 adet 3. sınıf fen ve teknoloji öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Veriler açık uçlu anket tekniği ile toplanmış ve verilerin analizinde betimsel analiz tekniğinden
yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere bakıldığında öğretmen adayları genel
itibariyle çevre eğitimini doğaya yönelik davranışları düzenleyen ve çevre hakkında bilgi veren
bir süreç olarak görmektedirler. Bunun yanında öğretmen adaylarının almış oldukları çevre
dersleri sonucunda tasarruf yapma, yerlere çöp atmama yönünde davranışlar kazandıkları ve
çevre eğitimi verme konusunda kendilerini yeterli gördükleri belirlenmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | March 29, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |