The purpose of this study is to determine the importance level of image attractors in the
process of University Selection for Senior High-School Students. The participants were composed
of 450 senior high-school students. Research data in the model of descriptive survey was collected
through image attractors’ instrument of higher education institutions developed by researchers.
As a result of the research, it was observed that high school students mostly gave importance to
the university quality image attractor in the process of university selection. This image attractor
was followed by socio-economical opportunities of the university, cultural opportunities of the
university, opportunities provided by the city where the university is situated, physical opportunities
of the university, the distance between the residence city and the city where the university is
situated, narratives about the university, and university promotion activities respectively.
Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin görüşlerine dayalı olarak lise son sınıf
öğrencilerinin üniversite tercihlerinde dikkate aldıkları üniversite imajı çekicilerinin
belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu Kocaeli ili İzmit ilçesinde öğrenim gören 450
lise son sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Betimsel tarama modelindeki araştırmanın verileri
araştırmacılar tarafından geliştirilen yükseköğretim kurumlarının imaj çekicileri ölçeği ile
toplanmıştır. Araştırma sonucunda lise öğrencilerin üniversite tercihlerinde en çok üniversitenin
kalitesi imaj çekicisini dikkate aldıkları görülmüştür. Bu imaj çekicisini sırasıyla; üniversitenin
sosyoekonomik olanakları, üniversitenin kültürel olanakları, üniversitenin bulunduğu şehrin
olanakları, üniversitenin fiziksel olanakları, üniversitenin bulunduğu şehrin yaşanılan yere
uzaklığı, üniversite ile ilgili anlatılar ve üniversitenin tanıtım etkinlikleri imaj çekicileri
izlemektedir.
İmaj çekicisi üniversite imajı üniversite seçim süreci üniversite tercihi potansiyel üniversite öğrencileri.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | November 18, 2015 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |