This study aimed to determine, characteristics affecting the peer review in micro-teaching
practices. Sequential exploratory design, in mixed method was used. The study group on the
qualitative dimension has been comprised of 16 preservice Science teachers of in Kafkas
University Faculty of Education in the academic year 2014-2015. The sample size of the
quantitative dimension has been comprised of 222 preservice teachers in different departments
has realized the micro teaching practice. Criterion sampling was used in the study. Data were
collected from interviews form the qualitative dimension and Data on quantitative dimension
were collected from “Factors in Microteaching Peer Assessment Scale (FMPAS)” prepared
in the light of data obtained from the literature. Content analysis was used and frequency
calculations were performed for data analysis.at the end of this study was observed that the
close friendship relations is one of the important factors that influence the peer review.
Çalışmada, mikroöğretim uygulamalarında, akran değerlendirmelerini etkileyen niteliklerin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, karma yöntem içerisinde yer alan sıralı
keşfedici tasarım kullanılmıştır. Nitel boyuttaki çalışma grubunu, 2014-2015 öğretim yılında,
Kafkas Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim dalında, 16 öğretmen
adayı oluştururken, nicel boyuttaki örneklemi farklı anabilim dallarından mikroöğretim
uygulamalarını gerçekleştirmiş 222 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada ölçüt
örnekleme kullanılmıştır. Veriler, nitel boyutta görüşme formu ile nicel boyutta alanyazından elde
edilen veriler ışığında hazırlanan “Mikroöğretim uygulamalarında akran değerlendirmesini
etkileyen nitelikler ölçeği (MADEN)” ile toplanmıştır. Toplanan verilerin analizi için içerik
analizi ve frekans değeri hesabı yapılmıştır. Çalışma sonunda, yakın arkadaşlık ilişkilerinin
akran değerlendirmesini etkilyen önemli unsurlardan biri olduğu görülmüştür.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2016 |
Acceptance Date | January 4, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 4 |