Undergraduate programs at the faculty of education are changing and developing from
time to time according to the needs of societies and the changing world as well as in light of the
aims of the Ministry of National Education. However, some courses and contents in particularhave been included in all of the programs because of their specific features that need to be
covered in all programs, are not influenced by time and needs, and support children’s basic
development constantly and directly. Drama course is one of the courses in the undergraduate
program of preschool education that supports children’s development directly and always keeps
it currency.
Today, while drama education is often provided by various professional courses, it is still
one of the courses that teacher candidates consider important during their undergraduate
studies in preschool teacher education at the faculty of education. In this research, the
activities carried out in the drama course and their impacts on the areas of social intelligence
are investigated through 114 preschool teacher candidates’ opinions. For this purpose, the
social intelligence section of the multiple intelligences inventory is utilized in this research.
Poor experimental design is adopted in this study and the data are obtained with pre-test and
post-test. According to the results of the study, drama course has positive effects on teacher
candidate’s social intelligence.
Eğitim fakülteleri lisans programları, değişen dünya ve toplumların ihtiyaçlarına göre
MEB’in amaçları da dikkate alınarak zaman zaman değişmekte ve geliştirilmektedir. Fakat
özellikle bazı dersler ve içerik, bütün programlarda yer alması gereken, zamandan ve
ihtiyaçlardan etkilenmeyen, doğrudan ve her zaman çocukların temel gelişimlerini destekleyen
özellikler taşıdığı için, bütün programlarda yer almaktadır. Okul öncesi eğitimi lisans
programındaki dersler içerisinde yer alan Drama dersi de çocukların doğrudan gelişimlerini
destekleyen ve her zaman güncelliğini koruyan bir derstir.
Günümüzde Drama eğitimi çeşitli profesyonel kurslar vasıtasıyla verilse de Eğitim
Fakültelerinde okul öncesi öğretmenliği lisans eğitimi sürecinde öğretmen adaylarının önem
verdiği dersler içerisinde yer almaktadır. Bu araştırmada 144 okul öncesi öğretmen adayının
görüşleriyle Drama dersi sürecinde yapılan etkinliklerin, onların sosyal zekâ alanlarına
etkisi incelenmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla Saban (2002) tarafından geliştirilen
Çoklu zekâ envanterinin sosyal zekâ bölümünden yararlanılmıştır. Araştırmada zayıf deneysel
desen kullanılmış, veriler ön test ve son test ile elde edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre
drama dersinin öğretmen adaylarının sosyal zekâ alanlarına olumlu etkisinin olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | December 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 24 Issue: 5 |