The purpose of this study is to investigate the coping strategies used by the school counselors
in crisis situations. The sample of the study consisted of a total of 320 school counselors who
are working in the elementary schools and high schools, located in the city of Izmir. They
results showed that, school counselors’ coping strategies differed significantly according
to “experience they had in working as counselors”, “level of education”, “participation in
psychosocial school project”, and “participation in programs for prevention of violence at
schools”, “the type of schools (public or private) they worked in” and “the type of programs
the school counselors graduated from”.
Bu çalışma, ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan psikolojik danışmanların krize müdahalede kullandıkları başa çıkma stratejilerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Oranlı örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmada, örneklemi İzmir’deki okullarda görev yapmakta olan toplam 320 okul psikolojik danışman oluşturmuştur. Elde edilen bulgularda, okul psikolojik danışmanlarının okullarda yaşanan kriz durumlarında kullandıkları başa çıkma stratejilerinin, meslekteki çalışma süresi, lisansüstü eğitim alıp almama, “psikososyal okul projesi”ne ve “okullarda şiddetin önlenmesi semineri”ne katılıp katılmama, çalıştıkları okulun resmi veya özel olması durumuna ve mezun oldukları lisans programına göre, anlamlı düzeyde farklılaştığı belirlenmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2017 |
Acceptance Date | April 21, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 2 |