The aim of this study was to determine the effect of the case study method in
special education course on prospective teachers’ metacognitive awareness, attitudes
towards the course and views. This is a mixed method study, and it was conducted
using grounded (embedded) theory. The quantitative data of study were gathered using
the one group pretest-posttest model, while the qualitative data were gathered using
focus group interviews. The correlated groups T test and the Wilcoxon signed rank
test were used to analyze the quantitative data, while content analysis was used for
the qualitative data. The study found that the case study method positively improved
prospective teachers’ metacognitive awareness and attitudes towards the course. This study also determined that prospective teachers have positive views about using the
case study method in the special education course.
Araştırmada özel eğitim dersinde örnek olay inceleme yönteminin öğretmen
adaylarının üstbilişsel farkındalıklarına, derse yönelik tutumlarına ve görüşlerine
etkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma, bir karma yöntem araştırması olup
gömülü (içeyerleşik) desen kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın nicel verileri
tek grup öntest-sontest modeli ile nitel verileri ise odak grup görüşmesi yöntemiyle
toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde ilişkili gruplar t testi ve Wilcoxon işaretli sıra
testi, nitel verilerin analizinde ise içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın
sonucunda; örnek olay inceleme yönteminin öğretmen adaylarının üstbilişsel
farkındalıklarını ve derse yönelik tutumlarını olumlu yönde geliştirdiği belirlenmiş,
adayların özel eğitim dersinde örnek olay inceleme yönteminin kullanılmasına yönelik
olumlu görüşlere sahip oldukları tespit edilmiştir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | March 22, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |