The aim of this study is to evaluate the 5th grade science textbooks on the basis of visual
design principles and to examine the opinions of the secondary school science teachers whether
these books were suitable to the visual design principles or not. This study was implemented
through the data which was gathered from 153 science teachers who are working in central
districts of Ankara in 2014-2015 academic year. This study is a descriptive research and it
is performed with general screening model. For analysing the data were used SPSS 16.0 for
Windows and qualitative content analysis. As a result; in the view of science teachers’ opinions,
the 5th grade science textbook was evaluated generally as positive in terms of visual design
principles named text design,visual design, page design, cover design and external structure
features directed to production. 5th grade science textbook, generally have been designed
suitable for the principles of visual design It was determined that the analysis showed significant
differences according to seniority years of science teachers’ evaluation of textbook related to
visual design principles suitability. However no significant differences were found between
teachers’ genders and programmes they were graduated from The content analysis of the 5th
grade science textbook showed that activities should be different and qualified, the number of
questions should be increased and adequate sampling should be done in the textbook or else a
new science textbook should be prepared. In addition to the textbooks, teacher’s handbook and
workbooks should be prepared. Moreover, content analysis reveals that enough visual elements
in the 5th grade science textbook, but the printing of the visual elements on the textbook should
be more clear.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5. sınıf Fen Bilimleri ders kitaplarının fen ve teknoloji
öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda görsel tasarım ilkelerine göre değerlendirilmesidir.
Araştırma, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Ankara’da görevli 153 Fen ve Teknoloji
öğretmeninden elde edilen verilerle gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma genel tarama modeli ile
yapılmış betimsel bir çalışmadır. Veriler SPSS 16.0 for Windows programı ile çözümlenmiştir.
Öğretmenlerin görüşleri“nitel içerik çözümlemesi” ile analiz edilmiştir. Araştırma sonunda,
öğretmenlerin görüşlerine göre 5. sınıf Fen Bilimleri ders kitaplarının görsel tasarım ilkelerinden
metin tasarımı, görsel tasarım, sayfa tasarımı, kapak tasarımı ve üretime yönelik dış yapı
özellikleri açısından genel olarak olumlu şekilde değerlendirildiği bir başka deyişle kitabın
görsel tasarım ilkelerine genel olarak uygun tasarlandığı tespit edilmiştir. 5. sınıf Fen Bilimleri
ders kitabının görsel tasarım ilkelerine uygunluğuna ilişkin değerlendirilmesinde cinsiyete ve
mezun olunan programa göre anlamlı bir farklılık göstermediği; ancak kıdem yıllarına göre
anlamlı bir farklılık gösterdiği saptanmıştır. Bu durumun nedeni olarak 21 yıl ve daha fazla
çalışan öğretmenlerin 5. sınıf Fen Bilimleri ders kitabının görsel tasarımını daha istekli ve
dikkatli değerlendirdiği ve tecrübeye dayalı beklentilerinin daha yüksek olduğu söylenebilir.
Araştırmanın nitel bulguları ise 5. sınıf Fen Bilimleri ders kitabının içeriğinin farklı ve nitelikli
etkinliklerle, soru sayısı arttırılarak ve yeterli örneklendirme yapılarak yeniden düzenlenmesi
ya da yeni bir kitabın hazırlanması gerektiğini göstermektedir. Ayrıca bulgularda ders kitabının
yanı sıra öğretmen kılavuz kitabı ve çalışma kitabının da hazırlanarak ders kitabının yanında
verilmesi gerektiği ve görsel öğelerin yeterli ve baskılarının daha net olması gerektiği ortaya
çıkmaktadır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | November 25, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |