Mathematical understanding which is dynamic, refined but non-linear and which is passed
through different levels is a self-renewing process. Determining the factors which affects this
process can be seen as the first steps of understanding the mathematical understanding. With
this regard, in this study, it is aimed to analyze mathematical understandings of middle school
students in terms of different variables (gender, academic achievement etc.). In this research
relational screening model was used. The study group is consisted of 466 students who are
studying in different grades of a public middle school in Zeytinburnu region of İstanbul.
The data was obtained by using ‘Demographics Information Form (DIF)’ and ‘Determining
the Mathematical Understanding Levels Scale (DMULS)’. According to research results
it was appeared that the mathematical understandings of male students were lower than
female students. In addition to that, it was determined that mathematical understandings of
middle school students differed significantly according to their grade levels, their academic
achievements, whether they received extra help for the mathematics lessons other than the
school or not and educational levels of their parents.
Kendisini yenileyen bir süreç olan matematiksel anlama, dinamik, seviyeli fakat doğrusal
olmayan bir yapıda olup ve farklı aşamalardan geçer. Bu süreci etkileyen faktörlerin
belirlenmesi ise, matematiksel anlamayı anlamanın ilk adımları olarak görülebilir. Bu bağlamda
araştırmada, ortaokul öğrencilerinin matematiksel anlamalarının farklı değişkenler (cinsiyet,
akademik başarı vb.) açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Çalışma grubunu, İstanbul ili Zeytinburnu ilçesinde bulunan bir devlet
ortaokulunun farklı sınıf seviyelerinde öğrenim görmekte olan 466 öğrenci oluşturmaktadır.
Veriler, “Demografik Bilgi Formu (DBF)” ve “Matematiksel Anlama Düzeylerini Belirleme
Ölçeği (MADBÖ)” ile elde edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; erkek öğrencilerin matematiksel anlamalarının kız öğrencilere göre daha düşük olduğu belirlenmiştir. Ayrıca
ortaokul öğrencilerinin matematiksel anlamalarının sınıf seviyelerine, akademik başarılarına,
okul dışı matematik dersine yardımcı ders alıp almama durumlarına ve anne-baba eğitim
düzeylerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı ortaya çıkmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | October 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |