This study investigated the relations between emotional regulations of social competent
preschool children and emotional socialization behaviours of their mothers. 160 children, 92
of who had high social competence and 68 had low social competence, and their mothers
were included in the study. The data of the study were obtained by using Social Competence
and Behaviour Assessment 30-Scale, The Coping with Children’s Negative Emotions Scale and
the Regulation of Emotions Checklist. The data were analysed by using the techniques
of Multivariate Analysis of Variance and Multiple Regression Analysis. In the study it was
determined that while emotion regulations of the children differentiated based on social
competence, they did not differentiate based on gender. Also, it was found out that the mothers’
emotion socialisation behaviours are a significant predictor of emotion regulation.
Bu araştırmada, sosyal olarak yetkin okul öncesi çocukların duygu düzenlemeleri ile
annelerinin duygu sosyalleştirme davranışları arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmaya, 92
yüksek, 68 düşük sosyal yetkinlikli çocuk olmak üzere toplam 160 çocuk ve annesi katılmıştır.
Araştırma verileri; Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme-30 Ölçeği, Çocukların
Olumsuz Duygularıyla Başetme Ölçeği ve Duygu Düzenleme Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir.
Veriler, Çok Değişkenli Varyans Analizi ve Çoklu Regresyon Analizi teknikleri kullanılarak
analiz edilmiştir. Araştırmada, çocukların duygu düzenlemesinin sosyal yetkinlik düzeyine
göre farklılaştığı, cinsiyete göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Ayrıca annelerin duygusal
sosyalleştirme davranışlarının duygu düzenlemenin anlamlı bir yordayıcısı olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | July 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |