Postgraduate education in Turkey experiences problems in sports education, same as
many other branches, on the subjects of institutions, system structures, student qualification
and education programs. In this study, carried out within the framework of these problems
and the current literature on the subject, the term postgraduate and the current state of
postgraduate education in sports sciences in Turkey were descriptively analyzed. Within this
scope, discussions were carried out and it was aimed to contribute to the field with developed
solution suggestions. Finally, it was concluded that postgraduate education in sports sciences
in Turkey requires a structural transformation. The detected suggestions to increase the quality
and the performance in postgraduate sports education should be tried to be analyzed by the
decision makers.
Türkiye’de lisansüstü öğretim, birçok bilim alanlarında olduğu gibi spor eğitiminde de
kurumsal, sistem yapısı, öğrenci niteliği, eğitim programları gibi başlıklarda problemler
yaşamaktadır. Bu problemler ve konuyla ilgili güncel literatür çerçevesinde yapılan çalışmada,
lisansüstü kavramı, dünyada ve Türkiye’de spor bilimlerinde lisansüstü öğretimin mevcut
durumu betimsel olarak ele alınmıştır. Bu doğrultuda tartışma yapılarak geliştirilen çözüm
önerileriyle alana katkı sağlaması amaçlanmıştır. Sonuç olarak, Türkiye’de spor bilimlerinde
lisansüstü öğretim bir yapısal dönüşüm ihtiyacı içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Lisansüstü
spor öğretiminin kalitesi ve performansının artırılması için tespit edilen öneriler karar vericiler
tarafından çözümlenmeye çalışılmalıdır.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | August 11, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |