The purpose of this study is to determine the validity and reliability of original version of the
life-long learning scale developed by Wielkiewicz & Meuwissen (2014) in Turkey conditions.
Experts and researcher made translation of the scale into Turkish. Then, experts in terms of
consistency, content and measurement issues also analyzed the scale. Revised version of the
scale was administered to 727 university students to determine its validity and reliability. The
instrument consists of only one dimension. The instrument consists of 15 items. Reliability
analysis of the instrument revealed Cronbach-Alpha coefficients of 0,93 for the generation of
the instrument. These results showed that the lifelong learning scale can be used in Turkey.
Bu çalışmanın amacı, orijinali Wielkiewicz ve Meuwissen (2014) tarafından geliştirilen
yaşam boyu öğrenme ölçeğinin Türkiye koşullarında geçerlik ve güvenirlik çalışmasını
yapmaktır. Ölçeğin Türkçeye çevirisi dil uzmanlarınca ve araştırmacılar tarafından yapılmıştır.
Daha sonra Türkçeye uygunluk, içerik ve ölçme değerlendirme açılarından da uzmanlar
tarafından değerlendirilmiştir. Alınan görüşler doğrultusunda düzenlemelerin yapıldığı ölçek,
geçerlik ve güvenirliğinin saptanması amacıyla 727 üniversite öğrencisine uygulanmıştır.
Ölçeğin yapı geçerliğine ilişkin bulgular açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yöntemi ile
sağlanmıştır. Ölçek maddeleri tek faktör altında toplanmıştır. Ölçeğe uygulanan faktör analizi
sonucu bir soru çıkarılmıştır, son durumda ölçek toplamda 15 madde içermektedir. Ölçeğin
geneli için Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,93 olarak bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar
ölçeğin Türkiye’de de kullanılabileceğini göstermiştir.
Anahtar Kelimeler: Yaşam boyu öğrenme, ölçme, ölçek
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | December 18, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |