The purpose of this research is to analyze the school compliance and school readiness
level of students who are claimed to drop back with the new application, known as the 4+4+4
education system and also reveal if there is difference between them with regard to some
demographic factors. Research was designed in survey model. The study samples were formed
with 18 class teachers, who were selected with snowball sampling technique and 440 of their
1st grade students in Buca in Izmir in 2012-2013 academic year. School Compliance Teacher
Rating Scale” and “School Readiness Teacher Rating Scale” were used in collecting the data.
According to research findings; while there was no significant difference on adaptation to school and ready to school presence according to gender variable of first class elemantary
school students, significant difference in favor of who went to pre-school and being older (72
months and more to 60-65 months and 66-71 months; 72 months and more to 66-71 months
and 60-65 months) were found on adaptation to school and ready to school presence according
to variables of age and taking pre-school education were found. These research findings are
expected to create a thinking based data and debate on the issues that were claimed within the
new system.
Bu araştırmanın amacı 4+4+4 bilinen yeni eğitim sistemiyle bazı becerilerde birbirinden
geride kalacakları iddia edilen öğrencilerin okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerini
incelemek ve bazı demografik değişkenler açısından aralarında anlamlı farklılığın olup
olmadığını ortaya koymaktır. Araştırma tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma
grubunu; 2012-2013 eğitim-öğretim yılı İzmir ili Buca ilçesinde çalışan 18 sınıf öğretmenin 440
ilkokul birinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, “Okula Uyum Öğretmen
Değerlendirmesi Ölçeği” ve “Okula Hazır Bulunuşluk Öğretmen Değerlendirmesi Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmada ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin cinsiyet değişkenine göre okula
uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeylerinde anlamlı fark yokken, yaş ve okul öncesine gidipgitmeme
değişkenlerine göre okula uyum ve okula hazır bulunuşluk düzeyleri arasında okul
öncesine gidenler ve yaşı büyük olanlar lehine anlamlı farklar bulunmuştur. Bu araştırma
bulgularının yeni sistemle birlikte yaşandığı iddia edilen bazı sorunlar üzerinde veriye dayalı
düşünme ve tartışma ortamı yaratacağı düşünülmektedir.
Okula uyum okula hazır bulunuşluk ilkokul birinci sınıf öğrencisi kesintili-zorunlu eğitim sistemi
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | December 12, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |