Art education with its theoretical and practical dimension is necessary not only for the
individuals who aim to be an artist but for every person. In literature there are numerous art
education concepts advocating that art education is necessary for revealing the artistic talent
and creativity of the individual, for realizing his / her artistic thoughts and dreams, for enabling
him / her to think freely and uniquely, for developing his / her aesthetic taste and critical
thinking skills, for enabling him / her to look after the artistic values of the past civilizations and for enabling him / her to know and to protect the contemporary cultural and artistic assets.
This study has been conducted for determining the opinion of the students having education in
the Pedagogical Formation Certificate Program in the Faculty of Education concerning the
necessity of art education. The study has been conducted by using observation - based case
study (case study) method, which is a kind of descriptive research. The data of the study were
attained from the opinions obtained as a result of the group work carried out through Snowball
Technique, which is among the Active Learning Techniques, and from the open - ended survey
questions. The study group was formed by 60 visual arts teacher candidates attending to Gazi
University Pedagogical Formation Training Certificate Program by using Easily Accessible
Case sampling method. The data obtained from an application realized with Snowball
Technique and from the survey questions were interpreted by content analysis by determining
the upper theme. The results of the study are important for determining the opinions of visual
arts teacher candidates on the teaching profession.
art education creativity cooperative learning snowball technique active learning pedagogical formation
Teorik ve uygulamalı boyutuyla sanat eğitimi, sadece sanatçı olmayı hedefleyen bireyler
için değil herkes için gereklidir. Literatürde bireyin, sanatsal yetenek ve yaratıcılığını ortaya
çıkarması, sanatsal düşünce ve hayallerini gerçekleştirmesi, özgün ve özgür düşünebilmesine
olanak sağlaması, estetik beğenilerini ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmesi, geçmiş
uygarlıklara ait sanatsal değerlere sahip çıkması, çağdaş kültür ve sanat varlıklarını bilmesi
ve koruması için sanat eğitiminin gerekli olduğunu savunan pek çok sanat eğitimi görüşü yer
almaktadır. Bu araştırma, Güzel Sanatlar Fakültelerinde lisans eğitimini tamamlamış olup
Eğitim Fakültelerinde Pedagojik Formasyon Sertifika programında eğitim almakta olan Görsel
Sanatlar Öğretmen adaylarının, sanat eğitiminin gerekliliğine ilişkin görüşlerini belirlemek
amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma, betimsel araştırma türlerinden gözleme dayalı durum
(örnek olay, vaka) çalışması yöntemi ile tamamlanmıştır. Çalışmanın verileri, Aktif Öğrenme
Tekniklerinden Kartopu Tekniğinde gerçekleştirilen grup çalışması sonucunda ulaşılan
görüşlerden ve açık uçlu anket sorularından elde dilmiştir. Çalışma grubu, Kolay Ulaşılabilir
Durum örneklemesi yöntemi ile Gazi Üniversitesi Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika
Programına devam etmekte olan 60 görsel sanatlar öğretmen adayı ile oluşturulmuştur.
Kartopu tekniği ile gerçekleştirilen bir uygulamadan ve anket sorularından, elde edilen veriler
üst tema belirlenerek içerik analizi ile yorumlanmıştır. Araştırma sonuçları, görsel sanatlar
öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği hakkındaki görüşlerinin belirlenmesi bakımından
önemlidir.
sanat eğitimi yaratıcılık işbirliğine dayalı öğrenme kartopu tekniği aktif öğrenme pedagojik formasyon.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2017 |
Acceptance Date | January 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 4 |