Bu çalışmanın amacı; sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik kaygısı düzeylerini annebaba
öğrenim durumu, anne-baba mesleği ve ailenin sosyo-ekonomik durumu gibi bazı
değişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın örneklemi, Diyarbakır ili merkezine bağlı altı
ortaokuldan seçilmiş toplam 619 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada betimsel araştırma
türlerinden survey yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak Bindak (2005) tarafından
ilköğretim öğrencileri için geliştirilen matematik kaygı ölçeğinden yararlanılmıştır. Araştırma
sonucunda anne mesleği, ailenin gelir düzeyi, çalışma odasının varlığı, matematikte kendini
yeterli görme düzeyi ve öğrenim görülen okul değişkelerine göre anlamlı fark belirlenmiş, diğer
değişkenler açısından anlamlı fark bulunmamıştır. Elde edilen sonuçlar ışığında uygulamaya
ve araştırmaya yönelik öneriler getirilmiştir.
In this research, it was aimed to investigate whether there is a significant difference in
mathematical anxiety levels of 8th grade students in terms of, education level of parent, education
level of father, occupation of parent, income of parents etc. In this research, the survey method
was used among one of the descriptive research types. The sample of the research was consisted
619 8th grade students in total who are randomly selected from the six middle schools in the
centre providence of Diyarbakir. The mathematical anxiety scale and personal information
form were used together as the data collection tools which are developed by Bindak (2005) for
elementary students. It was seen that there was a significant difference in mathematical anxiety
scores of students in terms of mother occupation, socio-economic status of the family, having
own workroom, self-confidence levels in mathematics and schools where students studied.
There were no significant differences for other variables. In the light of the results obtained,
suggestions were introduced for practice and research.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Other ID | 1321 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2017 |
Acceptance Date | January 26, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 5 |