The aim of this paper is to present pedagogical formation students’ lifelong learning tendencies
and determine individualistic characteristics and self-competence expectation predictiveness
of them in this tendency. The study group of the research is 352 students having pedagogical
formation education at Bartın, Nevşehir and Sakarya Universities. Lifelong Learning Tendency
Identification Scale, Personality Test based on Adjectives and Generalized Self-Efficacy Scale
has been used in the collection of the data. Frequency distributions, descriptive statistics, t-test
and hierarchic regression analysis have been used in the analysis of the data. At the result of the
findings, it has been determined that the students are not willing to learn new things continuously
and developing themselves. Lifelong learning tendencies of the females have been lower than the
males in the results. Also, it has been determined that as emotional imbalance of the individuals
and characteristic of openness to experience increase, lifelong learning tendencies also increase.
Bu çalışmanın amacı; pedagojik formasyon öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin
ortaya konulması, bu eğilimde kişilik özellikleri ve özyetkinlik beklentisinin yordayıcılığının
belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu Bartın, Nevşehir ve Sakarya Üniversitesinde
pedagojik formasyon eğitimi alan toplam 352 öğrencidir. Verilerin toplanmasında, Yaşam Boyu
Öğrenme Eğilimlerini Belirleme Ölçeği, Sıfatlara Dayalı Kişilik Testi ve Genellenmiş Özyetkinlik
Beklentisi Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde frekans dağılımları, betimsel istatistikler, t
testi ve hiyerarşik regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda öğrencilerin
sürekli yeni şeyler öğrenmek ve kendini geliştirmek konusunda istekli olmadıkları belirlenmiştir.
Kadınların yaşam boyu öğrenme eğilimleri erkeklere göre daha düşük bulunmuştur. Ayrıca
bireylerin duygusal dengesizliği ve deneyime açıklık özellikleri azaldıkça yaşam boyu öğrenme
eğilimlerinin arttığı belirlenmiştir.
Anahtar
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2017 |
Acceptance Date | February 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 25 Issue: 5 |