Research Article
BibTex RIS Cite

Drawing Development of Children in Pre-School Painting Education (2-7 years)

Year 2017, Volume: 25 Issue: 6, 2215 - 2228, 15.11.2017

Abstract

The purpose of this study is find out that the drawing development of children 2-7 years in

pre-school painting education by drawn sample pictures. The study includes research on paintings

of children and drawn sample pictures, which are stages of drawing development of children in

pre-school As for the art education of a child, painting education comes to mind first since no

form of art is as effective as painting is in terms of children’s expressing and proving themselves

and perceiving the outside world. Moreover, children do not just tell us about their wishes and

desires through pictures they draw, they also open their inner worlds to us. They try to explain

the emotions and events that they cannot express with words through painting. The pictures

they draw are a fragment of them and they use their pictures as a means of communication. The pictures they make do not only give us information about them but they also reflect their way

of thinking and their relationships with their peers and adults. Thus, painting is very important

in the pre-school period because it is the outcome of the child’s own feelings and thoughts.

Children are undergoing similar stages of pictorial development at certain ages. In line with

their physical and mental development, a significant change in their artistic activities draws

our attention. This change is called the artistic development of the child.

References

  • Alakuş, A. O. & Mercin, L. (2009). Sanat Eğitimi Ve Görsel Sanatlar Öğretimi, Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Artut, K. (2006). Sanat Eğitimi Kuramları Ve Yöntemleri, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Artut, K. (2007). Okul Öncesinde Resim Eğitimi, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Buyurgan, S. & Buyurgan, U. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi, Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Cappacchione, L. (Çev: D. Özen) (2012). Sanat Terapisiyle İyileşmek, İstanbul, Kaknüs Yayınevi.
  • Collado, F. Y. (1999). The Role of Spontaneousdrawing in The Development of Children in The early childhood settings, www.Eric.Ed.Gov/Ericwebportal/Recorddetailaccno=Ed438898
  • Kellogg, R. (1970). Analyzing Children’s Art. Usa: Mayfield Publishing Company.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta Eğitim, Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Malchiodi, C. A. (1998). Çocukların Resimlerini Anlamak, İstanbul, Epsilon Yayıncılık.
  • San, İ. (1977). Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, Ankara.
  • Samurçay, N. (2006). Çocuk ve Resim. Artist, sayı:6, 22-27.
  • Türkdoğan, G. (1984). Sanat Eğitimi Yöntemleri (Resim-İş Öğretimi), Ankara, Gül Yayınevi.
  • Yavuzer, H. (1998). Resimleriyle Çocuk, İstanbul, Remzi Kitabevi.

Okul Öncesi Resim Eğitiminde Çocuğun Çizgisel Gelişimi (2-7 Yaş)

Year 2017, Volume: 25 Issue: 6, 2215 - 2228, 15.11.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 2-7 yaş çocukların okul öncesi resim eğitiminde çizgisel
gelişimlerini örnek resimlerden yola çıkarak göstermektir. Çalışmada, çocuk resimleri üzerine
yapılmış araştırmalara ve okul öncesi çocuğunun çizgisel gelişim dönemlerini gösteren çizilmiş
örnek resimlere yer verilmiştir. Çocuğun sanat eğitimi denince akla ilk olarak resim eğitimi gelir,
çünkü hiçbir sanat dalı resim kadar çocuğun kendisini ifade etmesinde, kanıtlamasında ve dış
dünyayı algılamasında etkili olmamıştır. Çocuk, çizdiği resimler ile bize arzularını, isteklerini
anlatmakla kalmaz, iç dünyasını da bizlere açar. Sözle ifade edemediği duyguları ve olayları
resim yoluyla anlatmaya çalışır. Çizdiği resimler, kendisinden bir parçadır ve resimlerini bir
iletişim aracı olarak kullanır. Çocukların yaptıkları resimler bize sadece onlar hakkında bilgi
vermekle kalmaz, aynı zamanda onların düşünce yapılarıyla, kendi yaşıtları ve yetişkinlerle
olan ilişkilerini de yansıtabilmektedir. Resim, çocuğun kendi duygu ve düşüncelerinin bir ürünü
olduğundan okul öncesi dönemde çok önemlidir. Çocuklar belli yaşlarda, benzer resimsel
gelişim aşamaları geçirmektedirler. Çocuğun bedensel ve zihinsel gelişimine paralel olarak
sanatsal faaliyetlerinde de belirgin bir değişim dikkatimizi çekmektedir. Bu değişim çocuğun
sanatsal gelişimi olarak adlandırılır.

References

  • Alakuş, A. O. & Mercin, L. (2009). Sanat Eğitimi Ve Görsel Sanatlar Öğretimi, Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Artut, K. (2006). Sanat Eğitimi Kuramları Ve Yöntemleri, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Artut, K. (2007). Okul Öncesinde Resim Eğitimi, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Buyurgan, S. & Buyurgan, U. (2007). Sanat Eğitimi ve Öğretimi, Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Cappacchione, L. (Çev: D. Özen) (2012). Sanat Terapisiyle İyileşmek, İstanbul, Kaknüs Yayınevi.
  • Collado, F. Y. (1999). The Role of Spontaneousdrawing in The Development of Children in The early childhood settings, www.Eric.Ed.Gov/Ericwebportal/Recorddetailaccno=Ed438898
  • Kellogg, R. (1970). Analyzing Children’s Art. Usa: Mayfield Publishing Company.
  • Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta Eğitim, Ankara, Pegem Yayıncılık.
  • Malchiodi, C. A. (1998). Çocukların Resimlerini Anlamak, İstanbul, Epsilon Yayıncılık.
  • San, İ. (1977). Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, Ankara.
  • Samurçay, N. (2006). Çocuk ve Resim. Artist, sayı:6, 22-27.
  • Türkdoğan, G. (1984). Sanat Eğitimi Yöntemleri (Resim-İş Öğretimi), Ankara, Gül Yayınevi.
  • Yavuzer, H. (1998). Resimleriyle Çocuk, İstanbul, Remzi Kitabevi.
There are 13 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Ulviye Özönder Aydın This is me

Publication Date November 15, 2017
Acceptance Date June 23, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 25 Issue: 6

Cite

APA Özönder Aydın, U. (2017). Drawing Development of Children in Pre-School Painting Education (2-7 years). Kastamonu Education Journal, 25(6), 2215-2228.

10037