Research Article
BibTex RIS Cite

An Evaluation on The Tendency of History Teaching In Turkey

Year 2017, Volume: 25 Issue: 6, 2153 - 2172, 15.11.2017

Abstract

The aim of this study is to elicit the current situation and determine future tendencies about

history education in Turkey by reviewing thesis. Document analysis, one of the methods of

qualitative methodology, was used in the study. As documents, in total 368 theses, registered

in Turkish Council of Higher Education Thesis Database were explored. Collected data were

analyzed with content analysis. The results showed that the majority of theses were at master

level, the numbers of publication years of theses were increased after 2000 and the majority

of them were prepared in established universities, founded in the big cities of Turkey. In the

context of subject, institutional studies, historians and historiography, textbooks, teachinglearning

theory and approaches, instructional technology and materials and out of school

history education were among the most studies topics. In the context of method, historical and

descriptive methods were among the most studies methods.

References

  • Aslan, E. (2012). Atatürk Döneminde Tarih Eğitimi- I: “Türk Tarih Tezi” Öncesi Dönem (1923- 1931). Eğitim ve Bilim, 37 (164), 331-346.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihi mekânlarla tarih öğretimi: Tarih öğretmenlerinin ‘müze eğitimi’ne’ ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara 2002.
  • Ata, B. (2017). Tarih Öğretiminin Tarihi (1869-1922 Dönemi). İçinde İ. H. Demircioğlu ve E. Demircioğlu (Eds.), Türkiye’de Tarih Eğitimi Araştırmaları El Kitabı (ss. 1-28). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aydemir, A. (2012). Türkiye’de Tarih Öğretimi Hakkında Yayımlanmış Makaleler: Bir Bibliyografya Denemesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (4), 843-863.
  • Aydemir, A. (2013). Türkiye’de Tarih Öğretimi Hakkında Yayımlanmış Makaleler: Bir Bibliyografya Denemesi (İlâve). The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (6), 113-135.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirci, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çapa, M. (2002). Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Tarih Öğretimi. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 29-30, 39-55.
  • Çapa, M. (2012). Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne Geçiş Sürecinde Türkiye’de Tarih Öğretiminin Tarihçesi. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2 (3), 1-28.
  • Demircioğlu, İ. H. (2008). Türkiye’de Tarih Eğitiminin Tarihi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6 (12), 431-450.
  • Demircioğlu, İ. H. (2010). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dönmez, C. ve Oruç, Ş. (2004). Atatürkçülük, Tarih, Coğrafya ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Bibliyografyası. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Erözkan, A. (2007). Bilimsel Araştırmalarda Yöntemler. İçinde D. Ekiz (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (ss. 99-123). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Güler, İbrahim, Tarihin Toplumdaki İşlevi ve Öğretimi, Elif Kitabevi, İstanbul 2005.
  • Karakuzu, H. ve Acar, E. (2015). Türkiye’de Tarih Felsefesi Çalışmaları Bibliyografyası. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10 (5), 201-228.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaymakcı, S. ve Er, H. (2009). Türk İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi Üzerine Yapılan Tezlerin Analizi. Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi, 5 (9), 165-180.
  • Kütükoğlu, M. S. (1998). Tarih Araştırmalarında Usûl. İstanbul: Kubbealtı Neşriyat.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publications.
  • Özçelik, İ. (2011). Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Öztürk, Ş. Y. ve Şimşek, A. (2013). Tarih Eğitimi Alanında Yayınlanmış Türkçe Makaleler Bibliyografyası. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 2 (1), 110-145.
  • Safran, M. (2015). Türkiye’de Tarih Öğretiminin Gelişimi. İçinde M. Demirel (Ed.), Tarih Öğretim Yöntemleri (ss. 10-24), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sakaoğlu, N. (1995). İlkokul Tarih Programları ve Ders Kitapları. İçinde S. Özbaran (Yay. Haz.), Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları: 1994 Buca Sempozyumu (ss. 135-144), sİtanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Şimşek, A. ve Yazıcı F. (2013). Türkiye’de Tarih Öğretiminin Dünü, Bugünü. TYB Akademi Dil, Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (8), 9-32.
  • Türk, İ. C. (2006). Osmanlı devleti’nde tarih eğitimi (1839-1922). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Türkiye’de Tarih Öğretiminin Yönelimi Üzerine Bir Değerlendirme

Year 2017, Volume: 25 Issue: 6, 2153 - 2172, 15.11.2017

Abstract

Bu araştırmanın amacı, yapılan tezlerden hareketle Türkiye’de tarih öğretiminin yönelimiyle
ilgili ipuçları elde etmektir. Araştırmada nitel yaklaşım kapsamında belgesel tarama yöntemi
kullanılmıştır. Veri kaynağı olarak YÖK Tez Merkezi’ne kayıtlı toplam 368 tez incelenmiş ve
toplanan veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda tezlerin en çok yüksek
lisans düzeyinde olduğu, yayım yıllarının 2000 sonrasında yoğunlaştığı ve tezlerin genellikle
büyükşehirlerde bulunan köklü üniversitelerde hazırlandığı belirlenmiştir. Konu açısından
tezlerde kurum çalışmaları, kişiler ve tarihyazımı, ders kitapları, öğrenme-öğretme kuram ve
yaklaşımları, öğretim teknoloji ve materyalleri ile okul dışı tarih öğretimi ön plana çıkmıştır.
Yöntem bakımından ise tezlerde en çok tarihsel araştırma ve tarama yöntemi kullanılmıştır

References

  • Aslan, E. (2012). Atatürk Döneminde Tarih Eğitimi- I: “Türk Tarih Tezi” Öncesi Dönem (1923- 1931). Eğitim ve Bilim, 37 (164), 331-346.
  • Ata, B. (2002). Müzelerle ve tarihi mekânlarla tarih öğretimi: Tarih öğretmenlerinin ‘müze eğitimi’ne’ ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara 2002.
  • Ata, B. (2017). Tarih Öğretiminin Tarihi (1869-1922 Dönemi). İçinde İ. H. Demircioğlu ve E. Demircioğlu (Eds.), Türkiye’de Tarih Eğitimi Araştırmaları El Kitabı (ss. 1-28). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Aydemir, A. (2012). Türkiye’de Tarih Öğretimi Hakkında Yayımlanmış Makaleler: Bir Bibliyografya Denemesi. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7 (4), 843-863.
  • Aydemir, A. (2013). Türkiye’de Tarih Öğretimi Hakkında Yayımlanmış Makaleler: Bir Bibliyografya Denemesi (İlâve). The Journal of Academic Social Science Studies, 6 (6), 113-135.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirci, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Çapa, M. (2002). Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Tarih Öğretimi. Ankara Üniversitesi Türk İnkılâp Tarihi Enstitüsü Atatürk Yolu Dergisi, 29-30, 39-55.
  • Çapa, M. (2012). Osmanlı İmparatorluğu’ndan Türkiye Cumhuriyeti’ne Geçiş Sürecinde Türkiye’de Tarih Öğretiminin Tarihçesi. Trakya Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2 (3), 1-28.
  • Demircioğlu, İ. H. (2008). Türkiye’de Tarih Eğitiminin Tarihi. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 6 (12), 431-450.
  • Demircioğlu, İ. H. (2010). Tarih Öğretiminde Öğrenci Merkezli Yaklaşımlar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dönmez, C. ve Oruç, Ş. (2004). Atatürkçülük, Tarih, Coğrafya ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Bibliyografyası. Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Erözkan, A. (2007). Bilimsel Araştırmalarda Yöntemler. İçinde D. Ekiz (Ed.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri (ss. 99-123). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Güler, İbrahim, Tarihin Toplumdaki İşlevi ve Öğretimi, Elif Kitabevi, İstanbul 2005.
  • Karakuzu, H. ve Acar, E. (2015). Türkiye’de Tarih Felsefesi Çalışmaları Bibliyografyası. Turkish Studies International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 10 (5), 201-228.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaymakcı, S. ve Er, H. (2009). Türk İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük Konularının Öğretimi Üzerine Yapılan Tezlerin Analizi. Cumhuriyet Tarihi Araştırmaları Dergisi, 5 (9), 165-180.
  • Kütükoğlu, M. S. (1998). Tarih Araştırmalarında Usûl. İstanbul: Kubbealtı Neşriyat.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. London: Sage Publications.
  • Özçelik, İ. (2011). Tarih Araştırmalarında Yöntem ve Teknikler. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Öztürk, Ş. Y. ve Şimşek, A. (2013). Tarih Eğitimi Alanında Yayınlanmış Türkçe Makaleler Bibliyografyası. Türk Tarih Eğitimi Dergisi, 2 (1), 110-145.
  • Safran, M. (2015). Türkiye’de Tarih Öğretiminin Gelişimi. İçinde M. Demirel (Ed.), Tarih Öğretim Yöntemleri (ss. 10-24), Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sakaoğlu, N. (1995). İlkokul Tarih Programları ve Ders Kitapları. İçinde S. Özbaran (Yay. Haz.), Tarih Öğretimi ve Ders Kitapları: 1994 Buca Sempozyumu (ss. 135-144), sİtanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları.
  • Şimşek, A. ve Yazıcı F. (2013). Türkiye’de Tarih Öğretiminin Dünü, Bugünü. TYB Akademi Dil, Edebiyat ve Sosyal Bilimler Dergisi, 3 (8), 9-32.
  • Türk, İ. C. (2006). Osmanlı devleti’nde tarih eğitimi (1839-1922). Yayımlanmamış Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
There are 25 citations in total.

Details

Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Selahattin Kaymakcı This is me

Publication Date November 15, 2017
Acceptance Date August 28, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 25 Issue: 6

Cite

APA Kaymakcı, S. (2017). An Evaluation on The Tendency of History Teaching In Turkey. Kastamonu Education Journal, 25(6), 2153-2172.

10037