In this study,
students' achievements were analyzed with the developed laboratory activities
for the General Chemistry Laboratory-II course. The developed laboratory
activities were based on constructivist approach, enriched in terms of science
process skills, enabling student actively participate and adopts the hypothesis
based laboratory technique. The research was carried on with pre-post test
control groups and quasi experimental design. First grade 69 students in Elementary
Science Education Department of Kastamonu University have participated in this
research. The study has continued for 10 weeks period of General Chemistry Laboratory-II course. In
experimental group 36 students continued with the laboratory activities based
on constructivist approach and science process skills. In control group 33 students
kept continue with the activities that designed inadequately and poorly in terms of process skills, where
information is directly given and science process skills were not emphasized.
Research data were gathered through the General Chemistry Laboratory
Achievement Test which is developed by the researchers. The achievement
test was applied to students before and after the
treatment as pre-test and post-test. Gathered data were processed with the SPSS
statistics program. As a result, it was found that, a significant difference between experimental
group and control group, favoring the experimental group was observed in terms
of academic achievement.
Science education laboratory activities constructivist approach academic achievement science process skills
Bu çalışmada, Genel Kimya Laboratuvarı-II dersi
kapsamında, öğrenciyi aktif kılan yapılandırmacı laboratuvar yaklaşımına uygun,
bilimsel süreç becerileri açısından zenginleştirilmiş, hipoteze dayalı deney
tekniği uygulamalarını içeren 10 adet etkinliğin öğrenci başarısı üzerine
etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırma, Kastamonu Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği
bölümü 1. sınıfta öğrenim gören 69 öğrenci ile yürütülmüştür. Genel Kimya
Laboratuvarı-II dersleri 10 hafta boyunca, yapılandırmacı yaklaşıma uygun ve
bilimsel süreç becerilerine dayalı olarak geliştirilen etkinlikler ile 36
kişilik deney grubunda, konu ile ilgili bilgilerin büyük bir kısmının
verildiği, bilimsel süreçler açısından yetersiz, zayıf ve bilgiyi doğrulama
amaçlı olarak hazırlanmış ve tüm uygulama basamaklarının belirtilmiş olduğu
etkinlikler ile 33 kişilik kontrol grubunda yürütülmüştür. Araştırma verileri
araştırmacı tarafından geliştirilen Genel Kimya Laboratuvarı Başarı Testi
aracılığıyla toplanmıştır. Hazırlanan başarı testi öğrencilere, deney öncesi ve
sonrası “ön test – son test” olarak uygulanmış ve elde edilen nicel veriler
SPSS istatistik paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda,
deney ile kontrol grupları arasında akademik başarı açısından, deney grubu
lehine anlamlı bir fark olduğu gözlenmiştir.
Fen eğitimi laboratuvar etkinlikleri yapılandırmacı yaklaşım akademik başarı bilimsel süreç becerileri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 1772 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Acceptance Date | July 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |