This study aimed to examine pre-school teachers and school managers’ views concerning the applicability of pre-school science education besides a study on preschool teachers’ lesson planning and use of teaching activities. The study group involves 100 pre-shcool teachers and 20 school managers in Ordu Province. Based on phenemonological methods in this study, data are collected by way of interviews, survey and document analysis. In the research, “Teachers and School Managers Opinion Interview Form about applicability of Pre-school Science Education” and “Observation Record Form” are used. The research results showed that science education provides experiential learning hands on learning and science education in early childhood is quite appropriate. In addition, it showed that considering student needs and interest teacher choose science activities. Among science subjects plants and animals take the greatest part. They are not satisfied with the Ministry of National Education’s implementations in sciences. Experiment method is mostly used in science activities. School managers think that the implementation of science education in pre-school is enough.
Bu araştırmada, okul öncesi dönemde fen
eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve yöneticilerin görüşlerinin
belirlenmesi, ek olarak öğretmenlerin etkinliklerini planlama ve
uygulamalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Ordu
ilinde görev yapmakta olan 100 okul öncesi öğretmeni ve 20 okul yöneticisinden
oluşmaktadır. Araştırma nitel araştırma modelinde olgu bilim çalışması olup,
görüşme, gözlem ve doküman incelemesi yoluyla veriler toplanmıştır. Araştırmada
“okul öncesi dönemde fen eğitiminin uygulanabilirliğine yönelik öğretmen ve
idareci görüşme formu” ve “gözlem kayıt formu” kullanılmıştır. Araştırma
sonucunda, okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitiminin yaparak- yaşayarak öğrenmeyi
sağladığı, erken yaşlarda fen eğitimi verilmesinin uygun olduğu, fen etkinliğine
karar verirken çocukların ilgi ve ihtiyaçlarını dikkate aldıkları, en çok
bitkiler ve hayvanlar konularına yer verdikleri, Milli Eğitim Bakanlığının fen
alanındaki uygulamalarından memnun olmadıkları, en çok deney etkinliğini
uyguladıkları sonucuna ulaşılmıştır. Okul müdürleri ise okul öncesinde fen
eğitimi uygulamalarının yeterli olduğunu düşünmektedirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 1898 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2018 |
Acceptance Date | May 12, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 2 |