Cumhuriyet döneminde 1924 yılında Tevhid-i Tedrisat Kanunu’yla başlayan
eğitimde lâikleşme süreci 1929-1931
yılları arasında kademeli olarak okullarda
din derslerinin müfredat programlarından çıkartılmasıyla tamamlanmıştır.
Lâiklik ve din derslerine dair tartışmalar 1920’lerin sonunda ortadan kalkmış,
ancak devam eden yıllarda bu sefer ahlâk
eğitimine dair eleştiriler gündemdeki yerini korumuştur. Bu eleştirilere cevap
olarak 1940’lı yıllarda ahlâk eğitimine dair bazı somut adımlar atılmaya
başlanmış, 1949 yılında ise din dersleri yeniden müfredata konulmuştur.
The secularization process
in education, started with the Law on Unification of Education in 1924 in
Republic period, was completed by gradually excluding religion lessons from the
curriculums of schools between 1929 and 1931. Discussions on secularization and
religion lessons were disappeared by the end of 1920s; however, criticisms
regarding moral education had remained on the agenda this time in the ongoing
years. Certain concrete steps regarding moral education were taken as a
response to those criticisms in 1940s, and in 1949 religion lessons were added
into curriculum again.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2018 |
Acceptance Date | August 18, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 3 |