Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının yaratıcı öğrenme
ortamını değerlendirmesine yönelik bir ölçme aracı geliştirmektir. Bu amaç
doğrultusunda 52 maddeden oluşan deneme formu Türkiye’de Akdeniz ve Karadeniz
Bölgesindeki iki devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinde 2016-2017 öğretim
yılında öğrenim gören 311 öğretmen adayına uygulanmıştır. Varimax döndürme
yöntemine dayalı açımlayıcı faktör analizi çalışmaları ölçeğin üç faktörlü üç
bileşenli bir yapıya sahip olduğunu ortaya koymuştur. Ölçeğin bütününe ilişkin
Cronbach alfa güvenirlik katsayısı .89, ölçeğin test tekrar test güvenirlik
değerlerinin .94 (p<.05) bulunmuştur. Üç bileşen birlikte toplam varyansın
%58.114’ünü açıklamaktadır. Doğrulayıcı faktör analizi çalışmaları sonucuna
göre, önerilen modele ilişkin uyum indekslerinden GFI (.87), IFI (.98), NFI
(.97), NNFI (.98), RMSEA (.063), CFI (.98), AGFI .(86) hesaplanmıştır ve elde
edilen değerler modelin gözlenen yapıya uygun olduğunu göstermektedir. Yapılan
analizler sonucunda ölçeğin, öğretmen adaylarının yaratıcı öğrenme ortamı
değerlendirmesine yönelik geçerli ve güvenilir veri toplama aracı olduğu
görülmüştür.
This study aims to develop a scale for evaluating creative
learning environments created by pre-service teachers. In accordance with this
aim, a pilot form including 52 items was applied to 311 pre-service teachers
who study in Education Faculties of two different state universities in Black
Region and Mediterranean Region in Turkey during 2016-2017 education year.
Explanatory factor analysis based on varimax rotation method indicates that the
scale has one factor with three components. Cronbach’s alfa reliability
coefficient for overall scale was found to be .89 test-retest reliability
coefficient of scale was found to be .94 (p<.05). Three components together
explain 58.114 percent of total variance. According to confirmatory factor
analysis, fit indices calculated for suggested model were found to be GFI
(.87), IFI (.98), NFI (.97), NNFI (.98), RMSEA (.063), CFI (.98) and AGFI
.(86). The obtained values indicate that
the observed input matrix is predicted by the estimated model. As a result of
analysis, it is seen that this scale is a reliable and valid data collection
tool for pre-service teachers for evaluation of creative learning environment.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Other ID | 2362 |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Acceptance Date | December 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 4 |