The purpose of this
study was to evaluate equality in education within PISA results and TUIK data
longitudinally. In the current study, 2009, 2012 and 2015 PISA cognitive data
and 2008-2015 TSI education and culture data examined according to regions. The
results of the study indicated that students’ mean achievement scores on
mathematics, science and reading decreased considerably in 2015 for all
regions. There were significant differences among regions in all areas and all
years. In general, the least successful regions were Southeastern and Middle-eastern
Anatolia. According to TSI data, most impressive result was that in 2012 schooling
rate in primary education decreased dramatically
in all regions. Moreover, there were considerable differences among regions
with respect to 2015 TUIK education and culture data.
Araştırmanın amacı, Türkiye’de eğitimde fırsat
eşitliğinin PISA bulguları ve TÜİK verileri çerçevesinde boylamsal olarak
betimsel değerlendirilmesidir. Araştırma kapsamında PISA 2009, 2012, 2015
verileri ile 2008-2015 TÜİK eğitim ve kültür verileri bölgelere göre değerlendirilmiştir.
Araştırmanın bulguları tüm bölgelerde matematik, fen ve okuma alanlarında
öğrenci başarılarının 2015 yılında önemli ölçüde düştüğünü göstermektedir. PISA
başarı puanlarında üç alanda ve tüm yıllarda bölgeler arasında manidar
farklılıklar vardır. Başarısı en düşük olan bölgeler Güneydoğu ve Ortadoğu
Anadolu bölgeleridir. TÜİK verilerine ilişkin en çarpıcı bulgu ise tüm
bölgelerde temel eğitimde okullaşma oranının 2012 yılında sonra ciddi derecede
düşmesidir. Ayrıca TÜİK’ten elde edilen eğitim ve kültür verilerinin de bölgeler
arasında farklılıklar olduğu bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Acceptance Date | November 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 26 Issue: 4 |