Research Article
BibTex RIS Cite

Attitudes of History Teacher Candidates Who Took Pedagogical Formation Education towards Teaching Profession

Year 2019, Volume: 27 Issue: 2, 589 - 598, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2606

Abstract

The aims of this research is to determine the attitudes of
history teacher candidates towards teaching profession. The study conducted using
survey method from quantitative research approaches. This study was carried out
with 115 history student teacher who are the faculty of Letters of in a
university in the central Anatolia Region at 2014-2015 academic year. Teaching
professional attitude scale developed by Çetin (2006) was used as data
collection tool. The scale has 35 items consisting 5 likert type, In the scale,
Cronbach-alpha reliability coefficient is as 0,96 was determined. Data were
analyzed by using the statistical package SPSS (23.0). In the result of
research have been found candidate teachers' atitudes towards teaching
profession was differed significantly by gender and the reason of choosing a
teaching profession

References

  • Aksoy, M. E. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 2, 197-212.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon-ları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48-62.
  • Ayas, A. (2013). "Eğitimle İlgili Temel Kavramlar". Eğitim Bilimlerine Giriş. Ed. H. Özmen- D. Ekiz. Pegem Akademi. 2-12.
  • Bahadır, F. ve Tuncer, M. (2017). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma öz-yeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları açısından değerlendirilmesi. Openaccess.firat.edu.tr (13.04.2018)
  • Başbay, M., Ünver, G. ve Bümen, N. T. (2009). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleği-ne yönelik tutumları: Boylamsal bir çalışma, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15/59, 345-366.
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D. ve Yıldırım, K. (2007). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Ahi Evran Üni-versitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83-97.
  • Bulut, İ. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Dicle ve Fırat Üniversitesi Örne-ği), Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 13-24.
  • Çakır, S. ve Akkaya, R. (2017). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenleri ve öğretmenlik eğitimi ile ilgili beklentileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 78-98.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Demirel, Ö. (2009). Öğretmen sanatı: Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlar ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişki, Proceedings of International conference on Educational Science ICES’08 1, 23-25 North Cyprus.
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi 19/2, 427-438.
  • Gülşen, C. ve Gündüz, H. Ç. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği ve öğretmenlik uygu-lamasına yönelik görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2(3), 870-883.
  • İlhan, A. Ç. (2004). 21. yüzyılda öğretmen yeterlikleri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 58, 40-45.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar, Evrim Basım Yayım, İstanbul.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karatekin, K., Merey, Z. ve Keçe, M. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 70-96.
  • Kyriacou, C. and Kunc, R. (2007). Beginning teachers’ expectations of teaching. Teaching and Teacher Education, 23, 1246–1257.
  • MEB ÖYGGM. (2017), Öğretmen Yeterlikleri. MEB Yayını. Ankara.
  • MEB. (1739). Milli Eğitim Temel Kanunu-Mevzuat. www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf Ocak, G. (2016). Meslek olarak öğretmenlik. Eğitim Bilimine Giriş (Ed. K. Keskinkılıç). Ankara: Pegem Akademi. 37-85.
  • Özder, H., Konedralı, G. ve Zeki, C. P. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16(2), 253-275.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family influence on student attitudes toward science: based on TIMSS data for cyprus. Studies in Eucational Evaluation, 28, 71-86.
  • Pehlivan, K. B. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Sayar, K. (2017). Neden depresyona giriyoruz. http://www.kemalsayar.com/KatagoriDetay-Neden-depresyona-giriyoruz-125.html.(04.01.2018)
  • Semerci, N. ve Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de öğretmenlik tutumları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,14(81), 137-146.
  • Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 23.0 paket programı
  • Taşkın Şahin, Ç. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumları: Nicel ve nitel verilere dayalı bir inceleme. İlköğretim Online (Elementary Education Online), 9(2), 922-933.
  • Yalçın, O. M. ve Özgen, B. (2017). Okul öncesi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumlarının ve öz güven düzeylerinin incelenmesi (KKTC). Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(3), 63-80.
  • Yılmaz, M., Bayraktar, R. ve Özdemir, B. G. (2017). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının mesleğe ilişkin tutumlarının incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(2), 50-58.
  • Yılmaz, K., Oğuz, A. ve Altınkurt, Y. (2017). Öğretmenlerin liderlik davranışları ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 659-675.

Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Tarih Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları

Year 2019, Volume: 27 Issue: 2, 589 - 598, 15.03.2019
https://doi.org/10.24106/kefdergi.2606

Abstract

Araştırma, tarih öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine
ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla, nicel araştırma yöntemlerinden
betimsel tarama modeli kullanılarak yapılmıştır. Çalışma, 2014-2015
eğitim-öğretim yılında İç Anadolu Bölgesinde yer alan bir üniversitenin
Edebiyat fakültesinde öğrenim gören 115 tarih öğretmen adayı ile hayata
geçirilmiştir. Çetin (2006) tarafından geliştirilen "Öğretmenlik Mesleğine
Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. 5'li likert olarak hazırlanan ölçek
35 maddeden oluşmuştur. Ölçeğin Cronbach-alpha güvenirlik katsayısı 0,96 olarak
belirlenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde SPSS (23.0) paket programından
yararlanılmış ve gerekli istatistiki teknikler kullanılarak analizler
yapılarak, sonuçlar yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının
öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının cinsiyete ve mesleği seçme
nedenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır.

References

  • Aksoy, M. E. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 2, 197-212.
  • Altınkurt, Y., Yılmaz, K. ve Erol, E. (2014). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik motivasyon-ları. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 48-62.
  • Ayas, A. (2013). "Eğitimle İlgili Temel Kavramlar". Eğitim Bilimlerine Giriş. Ed. H. Özmen- D. Ekiz. Pegem Akademi. 2-12.
  • Bahadır, F. ve Tuncer, M. (2017). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma öz-yeterlikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları açısından değerlendirilmesi. Openaccess.firat.edu.tr (13.04.2018)
  • Başbay, M., Ünver, G. ve Bümen, N. T. (2009). Ortaöğretim alan öğretmenliği tezsiz yüksek lisans öğrencilerinin öğretmenlik mesleği-ne yönelik tutumları: Boylamsal bir çalışma, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 15/59, 345-366.
  • Bozdoğan, A. E., Aydın, D. ve Yıldırım, K. (2007). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Ahi Evran Üni-versitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 83-97.
  • Bulut, İ. (2009). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının değerlendirilmesi (Dicle ve Fırat Üniversitesi Örne-ği), Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 13-24.
  • Çakır, S. ve Akkaya, R. (2017). İlköğretim matematik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenleri ve öğretmenlik eğitimi ile ilgili beklentileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 78-98.
  • Çapa, Y. ve Çil, N. (2000). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 69-73
  • Çetin, Ş. (2006). Öğretmenlik mesleği tutum ölçeğinin geliştirilmesi (Geçerlik ve güvenirlik çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 28-37.
  • Demirel, Ö. (2009). Öğretmen sanatı: Öğretim ilke ve yöntemleri. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirtaş, H., Cömert, M. ve Özer, N. (2008). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlar ile öz yeterlik algıları arasındaki ilişki, Proceedings of International conference on Educational Science ICES’08 1, 23-25 North Cyprus.
  • Eraslan, L. ve Çakıcı, D. (2011). Pedagojik formasyon programı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. Kastamonu Eğitim Dergisi 19/2, 427-438.
  • Gülşen, C. ve Gündüz, H. Ç. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleği ve öğretmenlik uygu-lamasına yönelik görüşleri. International Journal of Social Sciences and Education Research. 2(3), 870-883.
  • İlhan, A. Ç. (2004). 21. yüzyılda öğretmen yeterlikleri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 58, 40-45.
  • Kağıtçıbaşı, Ç. (1988). İnsan ve İnsanlar, Evrim Basım Yayım, İstanbul.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karatekin, K., Merey, Z. ve Keçe, M. (2015). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 70-96.
  • Kyriacou, C. and Kunc, R. (2007). Beginning teachers’ expectations of teaching. Teaching and Teacher Education, 23, 1246–1257.
  • MEB ÖYGGM. (2017), Öğretmen Yeterlikleri. MEB Yayını. Ankara.
  • MEB. (1739). Milli Eğitim Temel Kanunu-Mevzuat. www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.1739.pdf Ocak, G. (2016). Meslek olarak öğretmenlik. Eğitim Bilimine Giriş (Ed. K. Keskinkılıç). Ankara: Pegem Akademi. 37-85.
  • Özder, H., Konedralı, G. ve Zeki, C. P. (2010). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 16(2), 253-275.
  • Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family influence on student attitudes toward science: based on TIMSS data for cyprus. Studies in Eucational Evaluation, 28, 71-86.
  • Pehlivan, K. B. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151-168.
  • Sayar, K. (2017). Neden depresyona giriyoruz. http://www.kemalsayar.com/KatagoriDetay-Neden-depresyona-giriyoruz-125.html.(04.01.2018)
  • Semerci, N. ve Semerci, Ç. (2004). Türkiye’de öğretmenlik tutumları, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,14(81), 137-146.
  • Statistical Package for Social Sciences (SPSS) 23.0 paket programı
  • Taşkın Şahin, Ç. ve Hacıömeroğlu, G. (2010). İlköğretim bölümü öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumları: Nicel ve nitel verilere dayalı bir inceleme. İlköğretim Online (Elementary Education Online), 9(2), 922-933.
  • Yalçın, O. M. ve Özgen, B. (2017). Okul öncesi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumlarının ve öz güven düzeylerinin incelenmesi (KKTC). Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 3(3), 63-80.
  • Yılmaz, M., Bayraktar, R. ve Özdemir, B. G. (2017). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğretmen adaylarının mesleğe ilişkin tutumlarının incelenmesi. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 4(2), 50-58.
  • Yılmaz, K., Oğuz, A. ve Altınkurt, Y. (2017). Öğretmenlerin liderlik davranışları ile öğrenen özerkliğini destekleme davranışları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(3), 659-675.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Review Article
Authors

Tuba Şengül Bircan 0000-0001-7496-3545

Publication Date March 15, 2019
Acceptance Date June 19, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 27 Issue: 2

Cite

APA Şengül Bircan, T. (2019). Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Tarih Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları. Kastamonu Education Journal, 27(2), 589-598. https://doi.org/10.24106/kefdergi.2606

10037