The aims of this research is to determine the attitudes of
history teacher candidates towards teaching profession. The study conducted using
survey method from quantitative research approaches. This study was carried out
with 115 history student teacher who are the faculty of Letters of in a
university in the central Anatolia Region at 2014-2015 academic year. Teaching
professional attitude scale developed by Çetin (2006) was used as data
collection tool. The scale has 35 items consisting 5 likert type, In the scale,
Cronbach-alpha reliability coefficient is as 0,96 was determined. Data were
analyzed by using the statistical package SPSS (23.0). In the result of
research have been found candidate teachers' atitudes towards teaching
profession was differed significantly by gender and the reason of choosing a
teaching profession
Araştırma, tarih öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine
ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla, nicel araştırma yöntemlerinden
betimsel tarama modeli kullanılarak yapılmıştır. Çalışma, 2014-2015
eğitim-öğretim yılında İç Anadolu Bölgesinde yer alan bir üniversitenin
Edebiyat fakültesinde öğrenim gören 115 tarih öğretmen adayı ile hayata
geçirilmiştir. Çetin (2006) tarafından geliştirilen "Öğretmenlik Mesleğine
Yönelik Tutum Ölçeği" kullanılmıştır. 5'li likert olarak hazırlanan ölçek
35 maddeden oluşmuştur. Ölçeğin Cronbach-alpha güvenirlik katsayısı 0,96 olarak
belirlenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde SPSS (23.0) paket programından
yararlanılmış ve gerekli istatistiki teknikler kullanılarak analizler
yapılarak, sonuçlar yorumlanmıştır. Çalışma sonucunda öğretmen adaylarının
öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının cinsiyete ve mesleği seçme
nedenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | June 19, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 2 |