“Şiddetsiz Karşı Koyma” programı, şiddet ve saldırganlık içeren
davranışları olan çocuk ve ergenlere sahip ebeveynler, öğretmenler ve bakım
veren kişiler için geliştirilmiştir. Ebeveynlerin çocuklarıyla karşılıklı
olarak gerilimi tırmandıran etkileşimleri ile etkili bir biçimde baş etmeleri
için yardımcı olmayı amaçlayan yeni bir eğitim modelidir. Bu araştırmanın
amacı, şiddet davranışları olan çocuklara sahip ebeveynlere yönelik uygulanan
"Şiddetsiz Karşı Koyma" ebeveyn programının çocuklarda görülen şiddet
ve saldırganlık davranışları, ebeveynlerin yaşadıkları stres, algıladıkları
yetersizlik duyguları ve hissettikleri destek düzeyleri üzerindeki etkisini
incelemektir. Araştırmanın verileri deney ve kontrol grubunda bulunan
ebeveynlere uygulanan ‘Aile Değerlendirme Ölçeği’ Anne Baba Stres Ölçeği’, ve
‘Öznel Rahatsızlık Birimleri Anketi’ aracılığıyla elde edilmiştir. Söz konusu
ölçekler deney ve kontrol grubu ebeveynlerine öntest, sontest ve izleme
ölçümleri olarak uygulanmıştır. Bulgular incelendiğinde, ebeveynlere uygulanan
programların aile içi ilişkilerde değişiklikler meydana getirdiği, çocuklarda görülen
şiddet ve saldırganlık içeren davranışları azalttığı, ebeveynlerin stres ve
yetersizlik duygularını anlamlı derecede düşürdüğü ve algıladıkları destek
düzeylerini ise artırdığı görülmüştür. Bu sonuçlardan hareketle eğitim öğretim
ortamlarında ve çocuk ve ergenlere yönelik hizmet veren diğer kurumlarda,
şiddetsiz karşı koyma programının anne-babalarla işbirliği çerçevesinde uygulanması
önerilmektedir.
Aile ilişkileri destek ebeveyn yetersizliği saldırganlık şiddet şiddetsiz karşı koyma ebeveyn programı
The ‘’Non-violent Resistance’’ program was developed for parents,
teachers and caregivers who have children and
adolescents exhibiting aggressive and violent behaviors. It is a new educational model aiming to help
parents cope effectively with their mutual interactions with their children
that increase tension. The aim of this research is to examine the effect of the
"Non-violent Resistance Program", which is a program for parents with
children with violent behaviors, on the violent and aggressive behaviors seen
in children, and the levels of the stress experienced by parents, the feelings
of perceived inadequacy and support they feel. The data of the study were
obtained through the 'Family Evaluation Scale’, ‘Parenting Stress Index’ and
'Questionnaire of Subjective Disturbance Units', all of which were administered
to the parents in the experimental and control groups. These aforementioned
scales were administered to the parents of the experimental and control groups
as pretest, posttest and follow-up measurements. When the findings were
examined, it was seen that the programs administered to parents created changes
in family relationships, reduced the violence and aggressive behaviors seen in
children, significantly decreased parents' feelings of stress and inadequacy
and increased their levels of perceived support. Based on these results, it is
suggested that the Non-Violent Resistance Program should be implemented in
educational environments and other institutions providing services for children
and adolescents with cooperation from parents.
Aggression family relationships nonviolent resistance parental program parental inactivity support violence
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2019 |
Acceptance Date | June 13, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 2 |