Faculties of fine arts
located at the undergraduate level of Turkish higher education system has about
a hundred-year history. It is seen that they were formed by various schools
during this period. After 2000, the Bologna process started and various
structures were realized in these faculties. The elective course system aims to
improve students' cognitive, social and emotional capacities in their own
capacities and interests. At this point it is important to examine the
situation of the existing elective course system and to identify possible
deficiencies. The aim of this research is to determine the students’ opinions
about elective courses in faculty of fine arts. For this aim, the survey was
applied to the students and their opinions about the elective courses were
asked. The result of examining the findings, it has been detected deficiencies
in the numbers, content and quality of the elective courses and possible
suggestions are indicated for the improvement of the existing system.
Türkiye yükseköğretim sisteminin lisans düzeyinde yer
alan güzel sanatlar fakültelerinin yaklaşık yüz yıllık bir geçmişi
bulunmaktadır. Bu süre içinde çeşitli ekollerle şekillendikleri görülmektedir.
2000 yılından sonra Bologna süreci başlamış ve bu fakültelerde çeşitli
yapılanmalar gerçekleşmiştir. Seçmeli ders sistemi öğrencilerin bilişsel,
sosyal ve duygusal yönden tüm kapasitelerini kendi yetenekleri ve ilgileri
doğrultusunda geliştirmelerini amaçlamaktadır. Bu noktada mevcut seçmeli ders
sistemin durumunu incelemek ve olası eksiklikleri belirlemek önemli
görülmüştür. Bu araştırmanın amacı; güzel sanatlar fakültesi öğrencilerinin
seçmeli derslere ilişkin görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla öğrencilere anket
uygulanmış ve seçmeli derslere ilişkin görüşleri sorulmuştur. Araştırma
verileri Karabük Üniversitesi Fethi Toker Güzel Sanatlar ve Tasarım
Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerden toplanmıştır. Elde edilen verilerin
istatistiksel analizi sonucu seçmeli derslerin sayılarında ve içeriklerinde
eksiklikler tespit edilmiş ve mevcut sistemin iyileştirilmesi için olası
öneriler ortaya konmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | July 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 3 |