The aim of this study was to examine relationship between loneliness and positive-negative perfectionism among secondary school students. The data of the study was obtained from a total of 358 secondary school students (169 female-189 male), who were accepting to participate in the research voluntarily, during 2016-2017 academic year. This research was carried out by using relational survey model. In the study, scales were used as data collection tools as follows: “Positive and Negative Perfectionism Scale” and “UCLA Loneliness Scale”. The analyses were tested with the help of SPSS 16.0 package program. It was seen that there was negatively rela-tionship between positive perfectionism and loneliness; there was positively relationship between negative perfectionism and loneliness. The results of the study showed that positive perfectionism was a negatively predictor of loneliness; negative perfectionism was a posi-tively predictor of loneliness among secondary school students.
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinde yalnızlık ile olumlu-olumsuz mükemmelliyetçilik arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmadaki veri seti 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden toplam 358 (169 kız-189 erkek) ortaokul öğrencisinden elde edilmiştir. Bu araştırma ilişkisel tarama modeli çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak “Olumlu ve Olumsuz Mükemmelliyetçilik Ölçeği” ve “UCLA Yalnızlık Ölçeği” kullanılmıştır. Analizler SPSS 16.0 paket programı yardımıyla test edilmiştir. Araştırma bulgularına göre yalnızlık olumlu mükemmelliyetçilik ile negatif; olumsuz mükemmelliyetçilik ile ise pozitif yönde anlamlı ilişki göstermektedir. Ayrıca, araştırma bulguları ortaokul öğrencilerinde olumlu mükemmelliyetçiliğin yalnızlığın negatif yönde; olumsuz mükemmelliyetçiliğin ise pozitif yönde anlamlı bir yordayıcısı olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2019 |
Acceptance Date | May 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 3 |