In this study, the effects of teachers' critical thinking tendencies
on organizational commitment were investigated. The sample group of the study
consisted of 185 teachers who worked in a district affiliated to Denizli
province. It was concluded that the critical thinking tendency variable was
significantly predictive of organizational commitment, that the seniority
variable was a significant predictor of the normative commitment subscale, and
that the study duration was significantly predictive of continuing commitment.
It was concluded that the cognitive maturity subscale had a significant effect
on the continuing attachment, emotional attachment, and normative attachment
dimensions and that the participation subscale was a significant predictor of
the continuity attachment subscale.
Bu araştırmada öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerinin,
örgütsel bağlılık düzeylerine etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın örneklem
grubu Denizli iline bağlı bir ilçede görev yapan 185 öğretmenden oluşmaktadır.
Öğretmenlerin eleştirel düşünme eğilimlerini ölçmek amacıyla Eleştirel Düşünme
Eğilim Ölçeği’nden, örgütsel bağlılık düzeylerini ölçmek için ise Meyer ve
Allen’in geliştirdiği Örgütsel Bağlılık Ölçeği’nden yararlanılmıştır. Eleştirel
düşünme eğilimi değişkeninin örgütsel bağlılık üzerinde, kıdem yılının normatif
bağlılık boyutu üzerinde ve okulda çalışma süresinin devam bağlılığı üzerinde
anlamlı yordayıcı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bilişsel olgunluk boyutunun
devam bağlılığı, duygusal bağlılık ve normatif bağlılık boyutlarında anlamlı
bir etki oluşturduğu ve katılım boyutunun devam bağlılık boyutu üzerinde
anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2019 |
Acceptance Date | November 6, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 4 |