This study
aimed to investigate the influence of the Synectics Model as a prewriting
technique on a group of Turkish EFL learners’ vocabulary development in higher
education. For this reason, a mixed research design utilising both quantitative
and qualitative techniques was employed.
The quantitative part included repeated measures design to observe the
participants’ progress in vocabulary over time. The quantitative data
collection instruments were learner-written texts analysed via an online text
analysis programme in terms of type, family, and word frequency levels. The
data were analysed through Friedman Test for repeated measures and Wilcoxon
Signed Ranks Test for pairwise comparisons. As for the qualitative part, a
descriptive qualitative research design was used to gain a deeper understanding
of the participants’ experiences. To this end, semi structured interviews were
conducted, and inductive content analysis technique was employed. The results
indicated a significant increase in almost all indicators of vocabulary
development. In addition, qualitative findings revealed the participants had
mostly positive perceptions about the use of synectics in learning and
retaining new vocabulary items. It is
concluded that the Synectics Model could be used as a prewriting technique in
EFL contexts.
family and type prewriting technique Synectics Model vocabulary development word frequency levels
Bu çalışma, bir yazma öncesi tekniği olarak
Sinektik Modeli’nin, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen bir grup Türk
yükseköğretim öğrencisinin kelime haznesi gelişimlerine etkisini araştırmayı
amaçlamıştır. Bu sebeple, hem nicel hem de nitel tekniklerin kullanıldığı karma
bir araştırma deseni uygulanmıştır. Nicel kısım, katılımcıların zaman içindeki
kelime dağarcığındaki gelişmelerini gözlemlemek için tekrarlı ölçümlerden
oluşmaktadır. Nicel veri toplama araçları, çevrimiçi bir metin analizi programı
aracılığıyla tür, kelime ailesi ve kelime sıklığı düzeyleri açısından analiz
edilen öğrenciler tarafından yazılmış metinlerdir. Veriler, tekrarlı ölçümler
için Friedman Testi ve çift yönlü karşılaştırmalar için Wilcoxon İşaretli
Sıralar Testi ile analiz edilmiştir. Nitel kısım için ise, katılımcıların
deneyimlerini daha derinden anlamak için betimleyici niteliksel bir araştırma
deseni kullanılmıştır. Bu amaçla, yarı yapılandırılmış görüşmeler yürütülmüş ve
verilerin analizi için tümevarımcı içerik analizi tekniği kullanılmıştır.
Sonuçlar, kelime dağarcığının neredeyse tüm göstergelerinde önemli bir artış
olduğunu göstermiştir. Ayrıca, nitel bulgular, katılımcıların, sinektik
tekniğinin kullanımının yeni kelimeleri öğrenme ve akılda tutma üzerinde
çoğunlukla olumlu algıları olduğunu ortaya çıkarmıştır. Sinektik Modeli’nin,
İngilizce’nin yabancı dil olarak öğretildiği ortamlarda bir yazma öncesi
tekniği olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
kelime ailesi ve türü yazma öncesi tekniği Sinektik Modeli kelime haznesi gelişimi kelime sıklığı düzeyleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | December 17, 18 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 5 |