Bu
araştırmada, sınıf öğretmenlerinin perspektifinden Türkiye’de etkili çocuk hakları
eğitimi (EÇHE) ile ilgili yaşanan problemlerin ve önerilerin incelenmesi
amaçlanmıştır. Durum araştırması olarak desenlenen çalışmada, veriler odak grup
görüşmesi ve yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle toplanmıştır.
Araştırmanın, çalışma grubunu amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum
çeşitlilik örnekleme yöntemiyle seçilmiş 15 sınıf öğretmeni oluşturmuştur. Araştırma
verileri, içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda, EÇHE ile
ilgili problemler; uygulama sürecinde gözlemlenen problemler, uygulama
sürecinde karşılaşılan problemler ve ülke genelinde gözlemlenen problemler
olmak üzere üç kategoride toplanmıştır. EÇHE için öneriler ise üç kategoride
toplanmıştır. Bunlar; Milli Eğitim Bakanlığı için öneriler, öğretmen ve okul
yönetimi için öneriler ve diğer önerilerdir. Araştırma, EÇHE ile ilgili
problemleri ve önerileri uygulama sürecinin içindeki öğretmenlerin
perspektifinden sunması açısından önem taşımaktadır.
The objective of this study was to examine
the problems experienced and suggestions regarding effective children’s rights education
(ECRE) in Turkey from the perspective of classroom teachers. In the study that
was designed as a case study, the data were acquired by way of focus group
interview and semi-structured interview methods. The study group was comprised
of 15 classroom teachers selected via maximum variation sampling method which
is among the purposive sampling methods. The study data were analyzed via
content analysis. Problems related with ECRE were classified under three
categories at the end of the study which are problems observed during application process,
problems experienced during application process and problems observed in the
country. Whereas the suggestions for ECRE were also classified in three different categories.
These are; suggestions for the Ministry of Education, suggestions for teachers
and school administration and other suggestions. The study is important since
it puts forth problems and suggestions related with ECRE from the perspective
of teachers who are part of the application process.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2019 |
Acceptance Date | January 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 27 Issue: 5 |