BibTex RIS Cite

ACCORDANCE OF ELEMENTARY SCHOOL PRINCIPALS’ BEHAVIORS WITH THE CODE OF ETHICS

Year 2012, Volume: 20 Issue: 2, 503 - 518, 01.05.2012

Abstract

The main purpose of this study is to determine to what extent public school principals behave in accordance with the code of ethics. Within this purpose, the perceptions of elementary school principals, teachers and supervisors are examined. As a total of 696 participants, including 559 teachers, 106 supervisors and 31 school principals participated in the study. The results of the study showed that school principals were found to behave in accordance with the code of ethics as perceived by teachers and principals. Supervisors perceived that school principals behave in accordance with only the code of ethics related to respect factor. They didn’t agree that principals behave in accordance with the code of ethics related to tolerance, justice, responsibility, honesty and democracy factors. Unlike their senior colleagues, novice teachers and supervisors were found to perceive that school administrators behave more strongly in accordance with the code of ethics.

References

  • 1. Shapiro, J. P., ve Stefkovich, J. A. Ethical Leadership and Decision Making in Education: Applying Theoretical Perspectives to Complex Dilemmas. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
  • 2. Seyyar, A. Ahlak Terimleri (Ansiklopedik Sözlük). İstanbul: Beta Basım A.Ş., 2003.
  • 3. Owens, J. Ethical Theory and Business Decisions. Washington: Management Education Ltd., 1982.
  • 4. Gensler, H. J. Ethics: A Contemporary Introduction. İkinci Basım. New York: Routledge Imprint, 2000.
  • 5. Daniel, R. E. Ethics in Educational Administration: That Which is Expected vs. That Which is Required. Yayımlanmamış Doktora Tezi. University of North Carolina, Faculty of the Graduate School. North Carolina, 2001.
  • 6. Denig, S. J. ve Quinn, T. “Ethical dilemmas for school administrators”. High School Journal. Vol: 84, No: 4, 2001.
  • 7. Taymaz, H. Okul Yönetimi. Yedinci baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2003.
  • 8. Jones, G. R. Organizational Theory, Design, and Change: Text and Cases. Dördüncü Yazılış. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2004.
  • 9. Gümüşeli, A. İ. “Çağdaş Okul Müdürünün Liderlik Alanları”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı:28 (Güz-2001), ss.531-548.
  • 10. Calabrese, R. L. “Ethics for Principals”, The Educational Digest. Vol:54, No:7. March 1989.
  • 11. Hürriyet. 12 Eylül 2006.http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/haber.aspx?id=5812375
  • 12. Milliyet. 7 Ekim 2006. www.milliyet.com/2006/10/07/guncel/agun.html
  • 13. Milliyet. 5 Mart 2003. www.milliyet.com/2003/03/05/yasam/yas07.html
  • 14. Zaman. 18 Şubat 2007. www.zaman.com.tr/webapp-tr/haber.do?haberno=501817 İlköğretim Okul Müdürlerinin Davranışlarının Etik İlkelere Uygunluğu ... 517 May 2012 Vol:20 No:2 Kastamonu Education Journal
  • 15. Aydın, İ. Eğitim Yöneticilerinin Etik Davranışları Üzerine Bir Araştırma, Doçentlik Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, 1997.
  • 16. Kınay, Sibel. “İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Etik İlkelere Bağımlılık Düzeylerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Yayınlanmamış Yüksel Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2005.
  • 17. Küçükkaraduman, E. İlköğretim Okul Müdürlerinin Etik Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006.
  • 18. Güngör, Hasan Ferhat. “İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Yeterlik Standartlarına İlişkin Eğitimcilerin Görüşleri”. Yayınlanmamış Yüksel Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001
  • 19. Klinker, J. L. F. An analysis of responses to ethical narratives by state principals of the year. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Iowa State University, 2000.
  • 20. Clark, S. B. A Study To Determine The Ethical Values Of School Superintendents Within The State Of Illionis. Yayımlanmamış Doktora Tezi. The Graduate School of Southern Illionis University, 2005.
  • 21. Kıranlı, S. Ortaöğretim Okul Yöneticilerinin Etik İlkeleri Uygulama ve Etik İkilemleri Çözümleme Yeterliliği.Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002.

İlköğretim Okul Müdürlerinin Davranışlarının Etik İlkelere Uygunluğu

Year 2012, Volume: 20 Issue: 2, 503 - 518, 01.05.2012

Abstract

Bu araştırmanın amacı, kamu ilköğretim okulu müdürlerinin etik ilkelere ne derecede uygun davrandıklarının belirlenmesidir. Bu amaçla İstanbul ili Avrupa yakasındaki ilköğretim okulu müdürlerinin, öğretmenlerinin ve ilköğretim müfettişlerinin algılarına başvurulmuştur. Araştırmaya 559 öğretmen, 106 müfettiş ve 31 okul müdürü olmak üzere toplamda 696 kişi katılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler ve müdürlere göre okul müdürlerinin etik ilkelere uygun davrandıkları belirlenmiştir. Müfettişlerin algılarına göre ise müdürler sadece saygı boyutundaki etik ilkelere uygun davranmaktadır. Müfettişler, okul müdürlerinin hoşgörü, adalet, sorumluluk, dürüstlük ve demokrasi boyutlarındaki etik ilkelere az uygun davrandıklarını algılamışlardır. Meslekte yeni olan öğretmenlerle müfettişler, kıdemli olanlara göre müdürlerin etik ilkelere daha çok uygun davrandıklarını belirtmektedirler

References

  • 1. Shapiro, J. P., ve Stefkovich, J. A. Ethical Leadership and Decision Making in Education: Applying Theoretical Perspectives to Complex Dilemmas. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2001.
  • 2. Seyyar, A. Ahlak Terimleri (Ansiklopedik Sözlük). İstanbul: Beta Basım A.Ş., 2003.
  • 3. Owens, J. Ethical Theory and Business Decisions. Washington: Management Education Ltd., 1982.
  • 4. Gensler, H. J. Ethics: A Contemporary Introduction. İkinci Basım. New York: Routledge Imprint, 2000.
  • 5. Daniel, R. E. Ethics in Educational Administration: That Which is Expected vs. That Which is Required. Yayımlanmamış Doktora Tezi. University of North Carolina, Faculty of the Graduate School. North Carolina, 2001.
  • 6. Denig, S. J. ve Quinn, T. “Ethical dilemmas for school administrators”. High School Journal. Vol: 84, No: 4, 2001.
  • 7. Taymaz, H. Okul Yönetimi. Yedinci baskı. Ankara: Pegem A Yayıncılık, 2003.
  • 8. Jones, G. R. Organizational Theory, Design, and Change: Text and Cases. Dördüncü Yazılış. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2004.
  • 9. Gümüşeli, A. İ. “Çağdaş Okul Müdürünün Liderlik Alanları”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı:28 (Güz-2001), ss.531-548.
  • 10. Calabrese, R. L. “Ethics for Principals”, The Educational Digest. Vol:54, No:7. March 1989.
  • 11. Hürriyet. 12 Eylül 2006.http://hurarsiv.hurriyet.com.tr/goster/haber.aspx?id=5812375
  • 12. Milliyet. 7 Ekim 2006. www.milliyet.com/2006/10/07/guncel/agun.html
  • 13. Milliyet. 5 Mart 2003. www.milliyet.com/2003/03/05/yasam/yas07.html
  • 14. Zaman. 18 Şubat 2007. www.zaman.com.tr/webapp-tr/haber.do?haberno=501817 İlköğretim Okul Müdürlerinin Davranışlarının Etik İlkelere Uygunluğu ... 517 May 2012 Vol:20 No:2 Kastamonu Education Journal
  • 15. Aydın, İ. Eğitim Yöneticilerinin Etik Davranışları Üzerine Bir Araştırma, Doçentlik Tezi. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi, 1997.
  • 16. Kınay, Sibel. “İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Etik İlkelere Bağımlılık Düzeylerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi”. Yayınlanmamış Yüksel Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2005.
  • 17. Küçükkaraduman, E. İlköğretim Okul Müdürlerinin Etik Davranışlarının İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2006.
  • 18. Güngör, Hasan Ferhat. “İlköğretim Okulu Müdürlerinin Liderlik Yeterlik Standartlarına İlişkin Eğitimcilerin Görüşleri”. Yayınlanmamış Yüksel Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2001
  • 19. Klinker, J. L. F. An analysis of responses to ethical narratives by state principals of the year. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Iowa State University, 2000.
  • 20. Clark, S. B. A Study To Determine The Ethical Values Of School Superintendents Within The State Of Illionis. Yayımlanmamış Doktora Tezi. The Graduate School of Southern Illionis University, 2005.
  • 21. Kıranlı, S. Ortaöğretim Okul Yöneticilerinin Etik İlkeleri Uygulama ve Etik İkilemleri Çözümleme Yeterliliği.Yayımlanmamış Yüksel Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2002.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Çetin Erdoğan This is me

Publication Date May 1, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 20 Issue: 2

Cite

APA Erdoğan, Ç. (2012). İlköğretim Okul Müdürlerinin Davranışlarının Etik İlkelere Uygunluğu. Kastamonu Education Journal, 20(2), 503-518.

10037