In this study, an achievement test about solutions and their physical properties was developed. Science education professors were consulted to determine the level of coherence between each item’s goal of measuring outcome and Bloom’s revised cognitive taxonomy levels. In the second stage of the study, the test which consisted of 31 items was applied to 160 students from the department of secondary science and mathematics education/chemistry education and department of elementary science education, Kazim Karabekir Education Faculty, Ataturk University. Items analyses were calculated for the test. Based on the data, average test difficulty index and test-discrimination index were calculated as 0.41 and 0.40, respectively. Test reliability KR20 was determined as 0.77, as well. Based on the results, it was concluded that the test was a well constructed test regarding both its difficulty and discriminate indexes
Bu çalışmada, “Çözeltiler ve Fiziksel Özellikleri” konusu kapsamında bir başarı testi geliştirildi. Testteki her bir maddenin ölçmeyi amaçladığı kazanımla ve Bloom’un revize edilmiş bilişsel alan öğrenme seviyeleriyle uygunluk düzeylerini belirlemek üzere, öğretim elemanlarının görüşlerine başvuruldu. Çalışmanın ikinci aşamasında, son halini alan 31 soruluk başarı testi, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi OFMAE Bölümü Kimya Öğretmenliği Programı ve aynı fakültenin İlköğretim Bölümü Fen Bilgisi Öğretmenliği Programında öğrenim gören toplam 160 öğrenciye uygulanarak madde analizi yapıldı. Elde edilen veriler doğrultusunda testtin ortalama güçlük indeksi 0,41 ve ayırt edicilik indeksi 0,40 olarak hesaplandı. Bunun yanı sıra testin güvenirliği 0,77 olarak bulundu. Elde edilen sonuçlar, geliştirilen testin hem ayırt edicilik hem de madde güçlüğü açısından iyi tasarlanmış bir test olduğunu ortaya koydu.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 19 Issue: 2 |