BibTex RIS Cite

TEACHING PLASTICS UNDERSTANDING IN PAINTING STUDIO COURSES AT UNDERGRADUATE LEVEL CONCEPTS AND TERMS

Year 2011, Volume: 19 Issue: 2, 609 - 622, 01.05.2011

Abstract

It is really difficult to find an answer to the question how a painting studio course should be taught in painting studio courses at undergraduate level. There are different approaches and systems in the faculties in various region of Turkey, even in two different ateliers of the same department. But as in every field, an applicable common language in painting courses will legalize the knowledge to be given in these courses. This common language should consist of concepts and terms which find their sources in the history and culture of the art itself. Thus, problems and solutions seen in the history of the art present a suggestible valid framework in that students learn plastics within the scope of painting studio education.

References

  • 1. Akay, Ali, Hubert Damisch, “Beni İlgilendiren Sanat Tarihi Değil, Sanat Üstüne Neyin Sorgulanacağı”, Sanat Dünyamız, sayı 95, YKY, Yaz 2005: 78-89
  • 2. ______ Ali, Georges Did-Huberman: “Sanat Tarihi, Şu Tuhaf Disiplin!”, Sanat Dünyamız, sayı 91,YKY, Bahar 2004: 27-35
  • 3. Atkinson, Dennis, Art in Education: İdentity and Practice, Kluwer Akademic Publishers, United States of America, 2002
  • 4. Benjamin, Walter, Pasajlar, YKY, İstanbul, 2001
  • 5. Burger Peter, Avangard Kuramı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2003
  • 6. Büyük Larousse, Cilt 2, 1986
  • 7. De Bolla, Peter, Sanat ve Estetik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2006
  • 8. Deleuze, Gilles, Felix Guattari, Felsefe Nedir?, YKY, İstanbul, 2001
  • 9. Eagleton, Terry, Estetiğin İdeolojisi, Doruk Yayınları, Ankara, 2003
  • 10. Ergüven, Mehmet, Yoruma Doğru, YKY, İstanbul, 1992
  • 11. Gombrich, Ernst Hans, Sanat ve Yanılsama, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1992
  • 12. Larry, Shiner, Sanatın İcadı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2004
  • 13. Megill, Allan, Aşırılığın Peygamberleri, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1998
  • 14. Robinson, Dave, Nietzsche ve Postmodernlik, Everest Yayınları, İstanbul, 2000
  • 15. Sartwell, Crispin, “Teachıng Non-Western Aesthetics”, Teachıng Popular Art, (erişim) http://www.aesthetıcs-onlıne.org/ideas/sartwell.html, 08 Ocak 2007
  • 16. _______ Crispin, Six Names of Beuty, Routledge, New York, 2004
  • 17. _______ Crispin, Yaşama Sanatı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000
  • 18. Sayın, Zeynep, İmgenin Pornografisi, Metis Yayınları, İstanbul, 2003
  • 19. _______ Zeynep, “Öykünme ve Temsil- İmge ve Benzeşim Beden, Kesintisiz Metin”, Defter Dergisi, sayı 34, Metis Yayınları, 1998, İstanbul:14-50
  • 20. Taşdelen, Vefa, Kierkegaard’ta Benlik ve Varoluş, Hece Yayınları, Ankara, 2004
  • 21. Townsend, Dabney, Historical Dictionary of Aesthetics, Scarecrow Press, United Stated Of America, 2006
  • 22. Ümer, Engin. “Rönesans Resminin Plastik Anlayışının Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerindeki Resim Atölye Derslerine Katkısı”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun, Ondokuzmayıs Üniversitesi, 2009.(*)Resimler Kaynakça
  • Resim 1. http://www.görselsanatlar.org/doku/doku-calismasina-örnek/(Ocak, 2011) Resim 2. http://www.metmuseum.org/toah/images/h2/h2_2005.347.jpg (Ocak, 2011) Resim 3. http://gulerresim.blogcu.com/cizgi-ornekleri/1344389(Ocak, 2011) Resim 4. http://www.artchive.com/artchive/L/lichtenstein.html(Ocak, 2011)

LİSANS DÜZEYİNDEKİ RESİM ATÖLYE DERSLERİNDE PLASTİK ANLAYIŞIN ÖĞRETİMİ KAVRAMLAR VE TERİMLER

Year 2011, Volume: 19 Issue: 2, 609 - 622, 01.05.2011

Abstract

Lisans düzeyi resim atölye derslerinde nasıl bir atölye eğitimi verilmesi gerektiği konusunda ortak bir cevap bulmak gerçekten zordur. Ülkemizin çeşitli bölgelerinde yer alan fakültelerde, hatta aynı bölümün farklı iki atölyesinde farklı anlayışlar ve sistemler atölye eğitimi kapsamında kullanılmaktadır. Ancak her alanda olduğu gibi resim atölye derslerinde de kullanılabilir bir ortak dil, bu derslerde verilecek olan bilgiyi somutlaştıracaktır. Bu ortak dil, kavramlardan ve terimlerden oluşmalıdır. Bu kavram ve terimler, kaynağını sanatın kendi tarihi ve kültüründe bulur. Bu nedenle sanatın kendi tarihi içinde görülen sorunlar ve çözümler öğrencinin atölye eğitimi kapsamında plastiği öğrenmesinde önerilebilir geçerli bir çerçeve sunmaktadır

References

  • 1. Akay, Ali, Hubert Damisch, “Beni İlgilendiren Sanat Tarihi Değil, Sanat Üstüne Neyin Sorgulanacağı”, Sanat Dünyamız, sayı 95, YKY, Yaz 2005: 78-89
  • 2. ______ Ali, Georges Did-Huberman: “Sanat Tarihi, Şu Tuhaf Disiplin!”, Sanat Dünyamız, sayı 91,YKY, Bahar 2004: 27-35
  • 3. Atkinson, Dennis, Art in Education: İdentity and Practice, Kluwer Akademic Publishers, United States of America, 2002
  • 4. Benjamin, Walter, Pasajlar, YKY, İstanbul, 2001
  • 5. Burger Peter, Avangard Kuramı, İletişim Yayınları, İstanbul, 2003
  • 6. Büyük Larousse, Cilt 2, 1986
  • 7. De Bolla, Peter, Sanat ve Estetik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2006
  • 8. Deleuze, Gilles, Felix Guattari, Felsefe Nedir?, YKY, İstanbul, 2001
  • 9. Eagleton, Terry, Estetiğin İdeolojisi, Doruk Yayınları, Ankara, 2003
  • 10. Ergüven, Mehmet, Yoruma Doğru, YKY, İstanbul, 1992
  • 11. Gombrich, Ernst Hans, Sanat ve Yanılsama, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1992
  • 12. Larry, Shiner, Sanatın İcadı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2004
  • 13. Megill, Allan, Aşırılığın Peygamberleri, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1998
  • 14. Robinson, Dave, Nietzsche ve Postmodernlik, Everest Yayınları, İstanbul, 2000
  • 15. Sartwell, Crispin, “Teachıng Non-Western Aesthetics”, Teachıng Popular Art, (erişim) http://www.aesthetıcs-onlıne.org/ideas/sartwell.html, 08 Ocak 2007
  • 16. _______ Crispin, Six Names of Beuty, Routledge, New York, 2004
  • 17. _______ Crispin, Yaşama Sanatı, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2000
  • 18. Sayın, Zeynep, İmgenin Pornografisi, Metis Yayınları, İstanbul, 2003
  • 19. _______ Zeynep, “Öykünme ve Temsil- İmge ve Benzeşim Beden, Kesintisiz Metin”, Defter Dergisi, sayı 34, Metis Yayınları, 1998, İstanbul:14-50
  • 20. Taşdelen, Vefa, Kierkegaard’ta Benlik ve Varoluş, Hece Yayınları, Ankara, 2004
  • 21. Townsend, Dabney, Historical Dictionary of Aesthetics, Scarecrow Press, United Stated Of America, 2006
  • 22. Ümer, Engin. “Rönesans Resminin Plastik Anlayışının Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümlerindeki Resim Atölye Derslerine Katkısı”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun, Ondokuzmayıs Üniversitesi, 2009.(*)Resimler Kaynakça
  • Resim 1. http://www.görselsanatlar.org/doku/doku-calismasina-örnek/(Ocak, 2011) Resim 2. http://www.metmuseum.org/toah/images/h2/h2_2005.347.jpg (Ocak, 2011) Resim 3. http://gulerresim.blogcu.com/cizgi-ornekleri/1344389(Ocak, 2011) Resim 4. http://www.artchive.com/artchive/L/lichtenstein.html(Ocak, 2011)
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Ata Yakup Kaptan This is me

Engin Ümer This is me

Publication Date May 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 19 Issue: 2

Cite

APA Kaptan, A. Y., & Ümer, E. (2011). LİSANS DÜZEYİNDEKİ RESİM ATÖLYE DERSLERİNDE PLASTİK ANLAYIŞIN ÖĞRETİMİ KAVRAMLAR VE TERİMLER. Kastamonu Education Journal, 19(2), 609-622.

10037