BibTex RIS Cite

THE EFFECT OF USING CREATIVE DRAMA AS A METHOD IN SOCIAL STUDİES CLASS ON STUDENTS’ ACHIEVEMENT

Year 2011, Volume: 19 Issue: 1, 297 - 314, 01.01.2011

Abstract

This study is aimed for displaying what extent Creative Drama having been used in the 4th class Social Sciences lesson, for the theme “Altogether” depending on learning areas Groups, Institutions and Social Organization effects the students’ achievement. The sample of the study was determined objectively comprising of the students who are attending the classes of 4-B as control group and 4-C as experimental group in Şehit Mehmet Altanlar Primary School in Keçiören, Ankara in 2007-2008 educational year. This study has a descriptive quality due to having been used qualitative data based on quantitative and content analysis about the level of students’ success and the results of the t test in the study. Both qualitative and quantitative methods were used in this study. The data in students’ evaluation form as qualitative method was gathered by having been used frequency analysis which is one type of the content analysis. Pre-test and post-test with control group which are the ones of the real experimentation models were also used as quantitative method. Whether there was a significant difference between the control group and experimental group in their test scores of the pre-tests and post-tests related to the theme of “Altogether” in Social Studies class is analyzed by using t-test with the help of SPSS. According to the results of the study, it is observed that there is a significant difference between the total points of the post-test of the control and the experimental group in favor of experimental group in which Creative Drama method was used. Based on the results, using Creative Drama in Social Sciences class has an essential effect on students’ achievement.

References

  • 1. Sağlamer, E. (1997). Sosyal Bilgiler. Çağdaş Eğitim. (232 ), 5-7, Ankara.
  • 2. Başar, E., Aykaç N. (2005). “İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının Değerlendirilmesi.” Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Kayseri: Sim Matbaası.
  • 3. Aykaç, N. (2007a). İlköğretim Programında Yer alan Etkinliklerin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi (Sinop İli Örneği) Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (2), 19-35. Kırşehir.
  • 4. Aykaç, N. (2007b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 6 (22), 46-73, Diyarbakır. www. Esosder.org.
  • 5. MEB. (2005a). İlköğretim Sosyal Bilgiler 4 Öğretmen Kılavuz Kitabı. İstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş.
  • 6. MEB. (2005b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • 7. San, İ. (2002). “Yaratıcı Drama –Eğitsel Boyutları” Yaratıcı Drama 1985-1995 Yazılar. (Edt. H. Ömer Adıgüzel,). Ankara: Naturel Yayınları.
  • 8. Adıgüzel, H. Ömer. (2007). “Dramada Temel Kavramlar.” İlköğretimde Drama (Edt. Ali Öztürk). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • 9. Annarella, L. A. (1992). Creative Drama in the Classroom. Washington D.C.: Office of Educational Research and İmprovement.
  • 10. Adıgüzel, H.Ö. (2000). Yaratıcı Drama Öğretmeni Yetiştirmenin Önemi ve Gerekliliği. Eğitim ve Yaşam Dergisi. (17-18), 5-8, Ankara.
  • 11. Okvuran, A. (1993). Yaratıcı Drama Eğitiminin Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 12. Sağlam, T. (1997). Eğitimde Drama ve Türk Çocuklarının Ritüel Nitelikli Oyunlarının Eğitimde Dramada Kullanımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 13. Üstündağ, T. (1996a). “Yaratıcı Drama Eğitim Programının Öğeleri.” Eğitim ve Bilim. 107 (22), 30-37, Ankara.
  • 14. Koç, F. (1999). Eğitimde Yaratıcı Dramanın Öğrenmeye Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 15. Şimşek, E. A. (2001). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Drama Tekniğinin Kalıcılığının Arttırılmasında Kullanılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilgiler Enstitüsü, İstanbul.
  • 16. Özer, M. (2004). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde, Yaratıcı Drama Yönteminin Demokratik Tutumlara ve Ders Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • 17. Yalçın, M. (2004). “İlköğretimde Sosyal Bilgiler Dersinin Yaratıcı Drama Yöntemi İle Verilmesinin Dersin Öğrenilmesine Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 18. Üstündağ, T. (2002). “Temel Eğitimde Drama”. Yaratıcı Drama 1985-1995 Yazılar (Edt. H. Ömer Adıgüzel,). Ankara: Naturel Yayınları.
  • 19. Üstündağ, T. (1996b). Yaratıcı Dramanın Üç Boyutu”. Yaşadıkça Eğitim. 49, 19-23. Ankara.
  • 20. Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (14.Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 21. Tavşancıl, E. ve Aslan, A.E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.

SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE YARATICI DRAMANIN YÖNTEM OLARAK KULLANILMASININ ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ

Year 2011, Volume: 19 Issue: 1, 297 - 314, 01.01.2011

Abstract

Bu araştırma İlköğretim 4.sınıf Sosyal Bilgiler Dersi, “Gruplar, Kurumlar ve Sosyal Örgütler” öğrenme alanına bağlı “Hep Birlikte” temasının yaratıcı drama yöntemiyle işlenmesinin, öğrencinin başarısını ne ölçüde etkilediğini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, 2007–2008 öğretim yılında Ankara ili, Keçiören ilçesinde, Şehit Mehmet Altanlar İlköğretim Okulu’nda öğrenim gören 4/C sınıfı deney, 4/B sınıfı ise kontrol grubu olarak belirlenmiştir. Bu araştırmada, öğrencilerin başarı düzeyleri ve “t” testi sonuçlarına ilişkin nicel ve içerik analizine dayalı nitel veriler kullanılmasından dolayı araştırma betimsel nitelik taşımaktadır. Nitel yöntem olarak öğrenci değerlendirme formundaki veriler içerik analizi türlerinden frekans analizi kullanılarak elde edilmiştir. İçerik analizinde başarıyı destekleyen sözcüklerin frekans ve yüzdeleri çıkarılarak gruplamalar yapılmış ve yorumlanmıştır. Nicel yöntem olarak ise gerçek deneme modellerinden ön test, son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarının Sosyal Bilgiler dersi “Hep Birlikte” teması ön test ve son test puanlarının karşılaştırılarak öğrenci başarı düzeyleri arasında fark olup olmadığı, SPSS programı aracılığıyla “t” testi ile yapılarak hesaplanmıştır. Uygulamadan elde edilen sonuçlara göre deney ve kontrol gruplarının son test toplam puanları arasında fark olduğu ve bu farkın yaratıcı drama yönteminin uygulandığı deney grubu lehine olduğu görülmüştür. Bu sonuç dikkate alındığında, yaratıcı drama yönteminin Sosyal Bilgiler dersinde kullanılmasının öğrenci başarısı üzerinde etkili olduğu görülmüştür.

References

  • 1. Sağlamer, E. (1997). Sosyal Bilgiler. Çağdaş Eğitim. (232 ), 5-7, Ankara.
  • 2. Başar, E., Aykaç N. (2005). “İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının Değerlendirilmesi.” Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu. Kayseri: Sim Matbaası.
  • 3. Aykaç, N. (2007a). İlköğretim Programında Yer alan Etkinliklerin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi (Sinop İli Örneği) Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8 (2), 19-35. Kırşehir.
  • 4. Aykaç, N. (2007b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Öğretim Programına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 6 (22), 46-73, Diyarbakır. www. Esosder.org.
  • 5. MEB. (2005a). İlköğretim Sosyal Bilgiler 4 Öğretmen Kılavuz Kitabı. İstanbul: Feza Gazetecilik A.Ş.
  • 6. MEB. (2005b). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • 7. San, İ. (2002). “Yaratıcı Drama –Eğitsel Boyutları” Yaratıcı Drama 1985-1995 Yazılar. (Edt. H. Ömer Adıgüzel,). Ankara: Naturel Yayınları.
  • 8. Adıgüzel, H. Ömer. (2007). “Dramada Temel Kavramlar.” İlköğretimde Drama (Edt. Ali Öztürk). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • 9. Annarella, L. A. (1992). Creative Drama in the Classroom. Washington D.C.: Office of Educational Research and İmprovement.
  • 10. Adıgüzel, H.Ö. (2000). Yaratıcı Drama Öğretmeni Yetiştirmenin Önemi ve Gerekliliği. Eğitim ve Yaşam Dergisi. (17-18), 5-8, Ankara.
  • 11. Okvuran, A. (1993). Yaratıcı Drama Eğitiminin Empatik Beceri ve Empatik Eğilim Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • 12. Sağlam, T. (1997). Eğitimde Drama ve Türk Çocuklarının Ritüel Nitelikli Oyunlarının Eğitimde Dramada Kullanımı. Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 13. Üstündağ, T. (1996a). “Yaratıcı Drama Eğitim Programının Öğeleri.” Eğitim ve Bilim. 107 (22), 30-37, Ankara.
  • 14. Koç, F. (1999). Eğitimde Yaratıcı Dramanın Öğrenmeye Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 15. Şimşek, E. A. (2001). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Drama Tekniğinin Kalıcılığının Arttırılmasında Kullanılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilgiler Enstitüsü, İstanbul.
  • 16. Özer, M. (2004). İlköğretim Sosyal Bilgiler Öğretiminde, Yaratıcı Drama Yönteminin Demokratik Tutumlara ve Ders Başarısına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • 17. Yalçın, M. (2004). “İlköğretimde Sosyal Bilgiler Dersinin Yaratıcı Drama Yöntemi İle Verilmesinin Dersin Öğrenilmesine Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • 18. Üstündağ, T. (2002). “Temel Eğitimde Drama”. Yaratıcı Drama 1985-1995 Yazılar (Edt. H. Ömer Adıgüzel,). Ankara: Naturel Yayınları.
  • 19. Üstündağ, T. (1996b). Yaratıcı Dramanın Üç Boyutu”. Yaşadıkça Eğitim. 49, 19-23. Ankara.
  • 20. Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (14.Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 21. Tavşancıl, E. ve Aslan, A.E. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Murtaza Aykaç This is me

Ömer Adıgüzel This is me

Publication Date January 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Aykaç, M., & Adıgüzel, Ö. (2011). SOSYAL BİLGİLER DERSİNDE YARATICI DRAMANIN YÖNTEM OLARAK KULLANILMASININ ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ. Kastamonu Education Journal, 19(1), 297-314.

10037