The aim of the study is to analyses the science high schoolers’ attitudes towards math and their academic self-concepts in relation to a maternal educational background, b maternal employment status, c paternal educational background , d paternal employment status and e income level. The sample includes a total of 345 Ankara Science high school students. The data were collected through the use of an attitude scale with 24-item, an academic selfconcepts scale with eight-item and demographic information form. The finding obtained show that neither mothers’ educational background and their employment status have effects on the subjects’ attitudes towards math and on their academic self-concept. It is also found that fathers’ education background as well as their occupational status and income level do not have any impact on the participants’ attitudes maths and on their academic self-concepts.
Bu araştırmanın amacı fen lisesi öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumlarını ile akademik benlik tasarımlarını a anne eğitim durumu, b anne çalışma durumu, c baba eğitim durumu, d baba mesleği ve e ailenin gelir düzeyi bazında incelemektir. Araştırma Ankara Fen Lisesi’nde öğrenim gören 345 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Veri toplamak amacıyla 24 maddelik matematik dersine yönelik tutum ölçeği ve sekiz maddelik akademik benlik tasarımı ölçeği ile kişisel bilgiler formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, fen Lisesi öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ile akademik benlik tasarımları bakımından anne eğitimi ile annenin çalışma durumunun etkili bir faktör olmadığı anlaşılmıştır. Yine, fen lisesi öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumları ile akademik benlik tasarımlarının baba eğitimi, baba mesleği ve ailenin gelir düzeyi bakımından farklılaşmadığı tespit edilmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 18 Issue: 3 |