BibTex RIS Cite

THE SELF ESTEEM AND EMOTİONAL INTELLIGENCE OF STUDENTS WHO PARTICIPATE IN SPECIAL ABILITY EXAMINATIONS IN ORDER TO ATTEND THE DEPARTMENT OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT

Year 2010, Volume: 18 Issue: 2, 653 - 674, 01.05.2010

Abstract

The present study aims to evaluation the self esteem levels which include perception in connection with themselves and emotional intelligence levels which involves the use emotional skills in social interactions according to some socio-demographic variables. The present study administered Rosenberg’s Self Esteem Scale RSES and Schutte Emotional Intelligence Scale SEIS to 124 males and 46 females, a total of 170 voluntary people who participated in the special ability examinations in order to attend physical education and sport teaching departments at university. Analysis of the data was made with SPSS program p

References

  • 1. Kurç, G. 1990. Kişisel, sosyo-ekonomik ve kültürel bazı değişkenlerin gençlerin uyum alanları ve uyum yöntemlerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 14(76);3-9.
  • 2. Bostan, S. 1993. 14-15 Yaş ergenlerinin uyum düzeylerinin ve ana - baba tutumlarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi (basılmamış). Ankara Üniversitesi, 106 s. , Ankara.
  • 3. 3.Özgüven, İ. E. 1992. Hacettepe kişilik envanteri el kitabı. İkinci Revizyon, 78 s., Ankara.
  • 4. Bal, Ü., (2003). Hastanede Çalışan Hemşire Ve Diğer Bayan Sağlık Personelinin Benlik Saygıları Ve Atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 5. Özkan, İ., (1994). “Benlik Saygısını Etkileyen Etkenler”,Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, C. VII, sy. 3, s.4-9.
  • 6. Dönmez, A., (1985). Denetim Odağı, Kendine Saygı ve Üç Değişken: Çevre Büyüklüğü, Yaş, Aile Ortamı. Eğitim ve Bilim Dergisi, 10(55):14 - 15.
  • 7. 7.Küçükaksoy, M., (1993). 14-18 Yaşları Arasındaki Suçluların Ortopedik Özürlülerin, Görme Özürlülerin, Alt Sosyo-Ekonomik Düzeye Mensup Ergenlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Adli Tıp Enstitüsü.
  • 8. Rosenberg, M.,(1965). “Society and Adolescent Self-İmage, Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  • 9. Chrzanowski , G., (1980). “The Genesis and Nature of Self-Esteem”, American Journal of Psychotherapy, C. 35, ss. 38-46
  • 10. Coopersmith, S., (1967). The Antecedents of Self-Esteem, Freeman, San Francisco.
  • 11. Worren, B. J., (1997). Depression, Stressful Life Events, Social Support and Selfesteem in Middle Class African-American Women, Archives of Psyciatric Nursing, 11(3):107- 17.
  • 12. Kassin, S., (1998). “ Psychology”, Second Edition, New Jersey: Prentice Hall.
  • 13. Mayer, J.D., Saloyev, P.(1990), The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence, Vol:17
  • 14. Shapiro, L. E. (1999), “Yüksek EQ’lu Bir Çocuk Yetiştirmek”, (Çev: Ü. Kartal), İstanbul: Varlık Yayınları.
  • 15. Cooper, R. ve Sawaf, A. (2003), Liderlikte Duygusal Zekâ, Sistem Yayıncılık, 1. basım, İstanbul.
  • 16. Goleman, D. (2000), İşbaşında Duygusal Zeka, Çev: Banu Seçkin Yüksel, B.3, Varlık Yayınları, 17. basım, İstanbul.
  • 17. Davıd R. Caruso, Applying the Ability Model of Emotional İntelligence to the VVorld of Work, www.cjwolfe.com/article.doc, 16.03.2003, s.4.
  • 18. Gainor, Kathy A. “Emotional İntelligence and Empathy: Their Relation to Multicultural Counseling Knovvledge and Avvareness”, Professional School Counseling 5, 2: 131-138, Aralık 2001.
  • 19. Robert J. Grossman, “Emotions at Work,” Health Forum Journal. 18-27, (EylülEkim2000),s.19.
  • 20. Yeşilyaprak, B. (2001), Duygusal Zeka ve Eğitim Açısından Doğurgaları. Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı: 25, Ankara, 139–146.
  • 21. Patrick, E. Denis, M. Vandamme, R.(2001), 7 Steps to Emotional Intelligence. Crown House Publishing Limited. Carmartjen, U.K.
  • 22. Chris K. Ormsbee, “Developing Emotional İntelligence,” Intervention in School & Clinic. Cilt no 36, Sayı no 2: 125-144, (Kasım 2000), s.125.
  • 23. Salovey, Peter and John D. Mayer. “Emotional Intelligence”, Imagination, Cognition and Personality, 9, 3: 185-211, 1990.
  • 24. Goleman, Daniel. “What Makes a Leader”, Harvard Business Review 76, 6: 93-104, Kasım-Aralık 1998.
  • 25. Gibbs, Nancy. “The Eq Factor”, Time 146, 14: 60-65, Ekim 1995.
  • 26. Çuhadaroğlu, F., (1986). Adolesanlarda Benlik Saygısı. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • 27. Schutte, N.S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J. ve Dornheim, L. (1998), “Development and validation of a measure of emotional intelligence”, Personality and Individual Differences, Vol. 25, s. 167-177.
  • 28. Chan, D. W. (2006), “Emotional İntelligence And Components of Burnout Among Chinese Secondary School Teachers in Hong Kong”, Teaching and Teacher Education, 22, ss. 1042–1054.
  • 29. Ciarrochi, Joseph; Chan, Amy; Caputi, Peter (2000). “A Critical Evaluation of the Emotional Intelligence Construct”, Personality and Individual Differences. 28, 539-561.
  • 30. Mullis, A.K., Mullis, R.L., Normandin, D., (1992).”Cross-Sectional and Longitudinal Comparisons of Adolescent Self Esteem” Adolescence, 27, 105, 51-60.
  • 31. Başkara, S.V.,(2002). Özsaygının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara, s. 85.
  • 32. Mayer, J.D., (2001), Emotional Intelligence And Giftedness. Roeper Review, 23(3), 131- 137.
  • 33. Harrod, N.R. and Scheer, S.D. (2005), “An Exploration of Adolescent Emotional Intelligence in Relation to Demographic Characteristics”, Adolescence, Vol. 40, 159, s. 503.
  • 34. Gürkan, H., (1990). Üniversite Öğrencilerinde Kendilik Saygısı ile Depresyon ve Anksiyete İlişkisinin Karşılaştırılması, Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Antalya.
  • 35. Maşrabacı, T., (1994). Hacettepe Üniversitesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara, s. 126.
  • 36. Bar-On, R., Brown, J. M., Kirkcaldy B. and Thome, E. P. (2000), “Emotional Expression and Implications for Occupational Stres; An Application of the ” Emotional Quotient Inventory (EQ- i)”, Personality and Individual Diffrencess, 28, 1107-1118.
  • 37. Mayer, J. D. , Saloyev, P., Carusa, D. R. (1999), Emotional Intelligence Meets Tradional Standarts of an Intelligence. 27 (4), 267 - 298.
  • 38. Mangır, M. ve Aral, N. 1992. Ergenlik dönemi özellikleri ve sorunları. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(4),3-2.
  • 39. Daane, D.M., (2003). “Child and Adolescent Violence”, Orthopedic Nursing, 22 (1), 23- 31.
  • 40. Garzarelli, P., Everhart, B., Lester, D., (1993).“Self- Concept and Academic Performance in Gifted and Academically Weak Students, Adolescence, 28, 233-237.
  • 41. Shirk, S., Burwell, R., Harter, S., (2003).“Strategies to Modify Low Self-Esteem in Adolescents”, In M.A. Reinecke ve F.M. Dattilio (Eds.) Cognitive Therapy with Children and Adolescents: A Casebook for Clinical Practice ( 189-213). New York City: Guilford Press.
  • 42. Daniel, L.G., King, D.A., (1995). “ Self Concept and Academic Achivement of Elemanteray School Students”, Reports-Research, (143), U.S.A., Mississippi.
  • 43. Newsome, S. , Day, A.L. Catano, V.M. (2000), Assessing the Predictive validity of Emotional ‹ntel-ligence. Personality and Individual Differences. Vol. 29, s.p.p.1005-1016
  • 44. Wells, D., Torrie, J., Prindle, L. (2000). Exploring Emotional Intelligence Correlates in Selected Populations of College Students. Alberta, Lethbridge Community College, Canada.
  • 45. Finley, D., Petigner, A., Rutherford, T. & Timmes, V. (2000), “Developing emotional intelligence in a multiage classroom.” Chicago, IL: St. Xavier University & Skylight Professional Development. (ERIC Document Reproduction Services No. ED442 571).
  • 46. Cherniss, Cary. (1998),“Social and emotional learning for leaders”, Educational Leadership, 55,26–36.
  • 47. Gore, S. W. (2000), “Enhancing students emotional intelligence and social adeptness.” Chicago, IL: St. Xavier University & Skylight Professional Development, (ERIC Dokument Reproduction Services No. ED 442 572).
  • 48. Ford, M. E. & Tisak, M. S. (1983), “A further search for social intelligence”, Journal of Educational Psychology, 75(2), 196–206.
  • 49. Greenberg, M. T., Kusche, C. A., Cook, E. T. ve Quamma, J. P. (1995), “Promoting Educational Competence in School – Aged Children: The Effects of the PATHS Cirriculum”, Development and Psychopatology, 7, 1, 117-136.
  • 50. Schutte, N. S., Malouff J. M., Bobik, C., Coston, T. D., Greeson, C., Jedlicka,C., Rhodos, E., Wendorf, G. (2001), “Emotional Intelligence and Interpersonal Relations”, The Jornal of Social Psychology,14(49), 523-536.
  • 51. Mayer, J.D.,& Cobb, C. D. (2000), “Emotional İntelligence: What the Research Says?”, Educational Lidership, 58(2), 14-18.
  • 52. Pfeiffer, Steven I. (2001), “Emmotional Intelligence: Popular but Elusive Construct”Roeper Review, 23, 3, 138-143.
  • 53. Reiff, H. B., Hatzes, N. M., Bramel, M. H. ve Gibbon, T. (2001), “The Relation of Learning Disabilities and Gender with Emotional Intelligence in College Students”, Journal of Learning Disabilities, 34, Jaunary / February, 1, 66-78.
  • 54. Cherniss, Cary. (2002),“Emotional Intelligence and the Good Community”, American Journal of Community Psychology, 30, 1, 1-11. 55. Gill, D.L., (1986). Psychological Dynamicsof Sport Ilionois. Human Kinetics Publishers, 37,103.
  • 56. Tiggeman, M., and Williamson, S., (2000). The Effect of Exercise on Body Satisfaction and Self-Esteem as a Function of Gender and Age. Sex Roles, 119-127.
  • 57. Doğan, O., Doğan, S., Çorapçıoğlu, A. ve Çelik, G., (1994). Aktif ve Sosyal Etkinliklere Katılmanın Beden İmgesi ve Benlik Saygısına Etkisi. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji (3P) Dergisi, 2(1):33-38.
  • 58. Mahoney, J.L., Stattin, H., (2000). Leisure Activities And Adolescent Antisocial Behavior. The Role Of Structure And Social Context, Journal Of Adolescence, 23, 113-127.
  • 59. Brackett, M.A., Mayer, J.D., Warner, R.M., (2003). Emotional intelligence and its realition to everyday behaviour, Personality and Individual Differences, 36, 1382-1402.
  • 60. Goleman, D., ( 1999). Engineers Need Emotional, Newyork 242,18: 105
  • 61. Kamin, D., (2000). The relationship between Emotional intelligence levels and performance statistics of Ncaa division l-caliber baseball players. Souther Connecticut state University.
  • 62. Yörükoğlu, A., (2000). Gençlik Çağı Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunlar, 11.Basım, Özgür Yayınları.
  • 63. Çuhadaroğlu, F., Sonuvar, B., (1993). “Adolesan İntiharları ve Kendilik İmgesi”, Türk Psikiyatri Dergisi, C.IV, sy. 1, ss. 29-38
  • 64. Tufan, B., (1988). Sosyal Hizmetler Yüksek Okulu Öğrencilerinin Benlik Saygısı Üzerine Bir İnceleme. XXIV. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi. Gata Ankara.
  • 65. Brockert, S. & Braun, G. (2000). Duygusal Zekanızı Değerlendirin. Çeviren: Nurettin Süleymangil İstanbul: MNS Yayıncılık, 7-33
  • 66. Yelsma, P., Yelsma,J., (1998). “Self-Esteem and Social Respect with in The High School”, Journal of Social Psychogy, Vol.4: 138.
  • 67. 65.Yavuzer H. Eğitim ve Gelişim Özellikleriyle Okul Çağı Çocuğu. 8. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2002.
  • 68. Balat, G.U., Akman, B., (2004). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt: 14, Sayı: 2, Sayfa: 175-183, Elazığ.
  • 69. Güngör, A., (1989). “Lise Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerini Etkileyen Etmenler” (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 70. Bircan, S. (2004). Ergenlerin Duygusal Zekalarının Çatışma Eğilimlerine ve Suç Davranışlarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • 71. Güçray, S., (1989). “Çocuk Yuvasında ve Ailesi Yanında Kalan 9, 10, 11 Yaş Çocuklarının Özsaygı Gelişimini Etkileyen Bazı Faktörler”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 72. Bray, J.H., Adams, G., Getz, J., and Baer, P., (2001). Developmental, family, and ethnicinfluences on adolescent alcohol usage: A growth curve approach, Journal of Family Psychology, 15, 301–314
  • 73. Kuzgun, Y., (1972). Ana-Baba Tutumlarının Bireyin Kendini Gerçekleştirme Düzeyine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • 74. Salovey, P., Bedell, B., Detweiler, J., Mayer, J.D. (1999), “Coping Intelligently: Emotional Intelligence and the Coping Process”, In C. R. Snyder (Ed.) Coping: The Psychology of What Works (pp. 141–164). USA: Oxford University Press.
  • 75. Hooven, C, Gottman, J.M, Katz, L.F. (1995). “Parental Meta-Emotion Structure Predicts Family And Child Outcomes”, Cognition and Emotion. 9, 229-264.

BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMÜ ÖZEL YETENEK SINAVINA KATILAN ÖĞRENCİLERDE BENLİK SAYGISI VE DUYGUSAL ZEKA

Year 2010, Volume: 18 Issue: 2, 653 - 674, 01.05.2010

Abstract

Bu araştırma, beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü özel yetenek sınavına giren adayların, kendileri ile ilgili algılamalarını içeren benlik saygıları ve sosyal etkileşimlerde duygusal becerileri kullanabilme yeteneklerini içeren duygusal zeka düzeylerinin bazı sosyodemografik özelliklere göre değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla, araştırmaya gönüllü olarak katılmak isteyen ve sınava başvuran 124 erkek, 46 bayan toplam 170 kişiye; benlik saygısı ölçeği Rosenberg’s Self Esteem Scale RSES ve duygusal zeka ölçeği Schutte Emotional Intelligence Scale SEIS uygulanmıştır. Verilerin analizinde, SPSS paket programından yararlanılmıştır p< 0,05 . Araştırma sonucu, yaş, sosyal ve sportif etkinliklere katılım, aile tipi, aile tutum ve davranış şekillerinin benlik saygısı ve duygusal zeka düzeylerini etkileyen ortak değişkenler olduğu tespit edilmiştir.

References

  • 1. Kurç, G. 1990. Kişisel, sosyo-ekonomik ve kültürel bazı değişkenlerin gençlerin uyum alanları ve uyum yöntemlerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 14(76);3-9.
  • 2. Bostan, S. 1993. 14-15 Yaş ergenlerinin uyum düzeylerinin ve ana - baba tutumlarının incelenmesi. Yüksek lisans tezi (basılmamış). Ankara Üniversitesi, 106 s. , Ankara.
  • 3. 3.Özgüven, İ. E. 1992. Hacettepe kişilik envanteri el kitabı. İkinci Revizyon, 78 s., Ankara.
  • 4. Bal, Ü., (2003). Hastanede Çalışan Hemşire Ve Diğer Bayan Sağlık Personelinin Benlik Saygıları Ve Atılganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • 5. Özkan, İ., (1994). “Benlik Saygısını Etkileyen Etkenler”,Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi, C. VII, sy. 3, s.4-9.
  • 6. Dönmez, A., (1985). Denetim Odağı, Kendine Saygı ve Üç Değişken: Çevre Büyüklüğü, Yaş, Aile Ortamı. Eğitim ve Bilim Dergisi, 10(55):14 - 15.
  • 7. 7.Küçükaksoy, M., (1993). 14-18 Yaşları Arasındaki Suçluların Ortopedik Özürlülerin, Görme Özürlülerin, Alt Sosyo-Ekonomik Düzeye Mensup Ergenlerin Benlik Saygısı Düzeylerinin Karşılaştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Adli Tıp Enstitüsü.
  • 8. Rosenberg, M.,(1965). “Society and Adolescent Self-İmage, Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
  • 9. Chrzanowski , G., (1980). “The Genesis and Nature of Self-Esteem”, American Journal of Psychotherapy, C. 35, ss. 38-46
  • 10. Coopersmith, S., (1967). The Antecedents of Self-Esteem, Freeman, San Francisco.
  • 11. Worren, B. J., (1997). Depression, Stressful Life Events, Social Support and Selfesteem in Middle Class African-American Women, Archives of Psyciatric Nursing, 11(3):107- 17.
  • 12. Kassin, S., (1998). “ Psychology”, Second Edition, New Jersey: Prentice Hall.
  • 13. Mayer, J.D., Saloyev, P.(1990), The Intelligence of Emotional Intelligence. Intelligence, Vol:17
  • 14. Shapiro, L. E. (1999), “Yüksek EQ’lu Bir Çocuk Yetiştirmek”, (Çev: Ü. Kartal), İstanbul: Varlık Yayınları.
  • 15. Cooper, R. ve Sawaf, A. (2003), Liderlikte Duygusal Zekâ, Sistem Yayıncılık, 1. basım, İstanbul.
  • 16. Goleman, D. (2000), İşbaşında Duygusal Zeka, Çev: Banu Seçkin Yüksel, B.3, Varlık Yayınları, 17. basım, İstanbul.
  • 17. Davıd R. Caruso, Applying the Ability Model of Emotional İntelligence to the VVorld of Work, www.cjwolfe.com/article.doc, 16.03.2003, s.4.
  • 18. Gainor, Kathy A. “Emotional İntelligence and Empathy: Their Relation to Multicultural Counseling Knovvledge and Avvareness”, Professional School Counseling 5, 2: 131-138, Aralık 2001.
  • 19. Robert J. Grossman, “Emotions at Work,” Health Forum Journal. 18-27, (EylülEkim2000),s.19.
  • 20. Yeşilyaprak, B. (2001), Duygusal Zeka ve Eğitim Açısından Doğurgaları. Eğitim Yönetimi Dergisi, Sayı: 25, Ankara, 139–146.
  • 21. Patrick, E. Denis, M. Vandamme, R.(2001), 7 Steps to Emotional Intelligence. Crown House Publishing Limited. Carmartjen, U.K.
  • 22. Chris K. Ormsbee, “Developing Emotional İntelligence,” Intervention in School & Clinic. Cilt no 36, Sayı no 2: 125-144, (Kasım 2000), s.125.
  • 23. Salovey, Peter and John D. Mayer. “Emotional Intelligence”, Imagination, Cognition and Personality, 9, 3: 185-211, 1990.
  • 24. Goleman, Daniel. “What Makes a Leader”, Harvard Business Review 76, 6: 93-104, Kasım-Aralık 1998.
  • 25. Gibbs, Nancy. “The Eq Factor”, Time 146, 14: 60-65, Ekim 1995.
  • 26. Çuhadaroğlu, F., (1986). Adolesanlarda Benlik Saygısı. Yayınlanmamış Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • 27. Schutte, N.S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J. ve Dornheim, L. (1998), “Development and validation of a measure of emotional intelligence”, Personality and Individual Differences, Vol. 25, s. 167-177.
  • 28. Chan, D. W. (2006), “Emotional İntelligence And Components of Burnout Among Chinese Secondary School Teachers in Hong Kong”, Teaching and Teacher Education, 22, ss. 1042–1054.
  • 29. Ciarrochi, Joseph; Chan, Amy; Caputi, Peter (2000). “A Critical Evaluation of the Emotional Intelligence Construct”, Personality and Individual Differences. 28, 539-561.
  • 30. Mullis, A.K., Mullis, R.L., Normandin, D., (1992).”Cross-Sectional and Longitudinal Comparisons of Adolescent Self Esteem” Adolescence, 27, 105, 51-60.
  • 31. Başkara, S.V.,(2002). Özsaygının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara, s. 85.
  • 32. Mayer, J.D., (2001), Emotional Intelligence And Giftedness. Roeper Review, 23(3), 131- 137.
  • 33. Harrod, N.R. and Scheer, S.D. (2005), “An Exploration of Adolescent Emotional Intelligence in Relation to Demographic Characteristics”, Adolescence, Vol. 40, 159, s. 503.
  • 34. Gürkan, H., (1990). Üniversite Öğrencilerinde Kendilik Saygısı ile Depresyon ve Anksiyete İlişkisinin Karşılaştırılması, Akdeniz Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Antalya.
  • 35. Maşrabacı, T., (1994). Hacettepe Üniversitesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara, s. 126.
  • 36. Bar-On, R., Brown, J. M., Kirkcaldy B. and Thome, E. P. (2000), “Emotional Expression and Implications for Occupational Stres; An Application of the ” Emotional Quotient Inventory (EQ- i)”, Personality and Individual Diffrencess, 28, 1107-1118.
  • 37. Mayer, J. D. , Saloyev, P., Carusa, D. R. (1999), Emotional Intelligence Meets Tradional Standarts of an Intelligence. 27 (4), 267 - 298.
  • 38. Mangır, M. ve Aral, N. 1992. Ergenlik dönemi özellikleri ve sorunları. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(4),3-2.
  • 39. Daane, D.M., (2003). “Child and Adolescent Violence”, Orthopedic Nursing, 22 (1), 23- 31.
  • 40. Garzarelli, P., Everhart, B., Lester, D., (1993).“Self- Concept and Academic Performance in Gifted and Academically Weak Students, Adolescence, 28, 233-237.
  • 41. Shirk, S., Burwell, R., Harter, S., (2003).“Strategies to Modify Low Self-Esteem in Adolescents”, In M.A. Reinecke ve F.M. Dattilio (Eds.) Cognitive Therapy with Children and Adolescents: A Casebook for Clinical Practice ( 189-213). New York City: Guilford Press.
  • 42. Daniel, L.G., King, D.A., (1995). “ Self Concept and Academic Achivement of Elemanteray School Students”, Reports-Research, (143), U.S.A., Mississippi.
  • 43. Newsome, S. , Day, A.L. Catano, V.M. (2000), Assessing the Predictive validity of Emotional ‹ntel-ligence. Personality and Individual Differences. Vol. 29, s.p.p.1005-1016
  • 44. Wells, D., Torrie, J., Prindle, L. (2000). Exploring Emotional Intelligence Correlates in Selected Populations of College Students. Alberta, Lethbridge Community College, Canada.
  • 45. Finley, D., Petigner, A., Rutherford, T. & Timmes, V. (2000), “Developing emotional intelligence in a multiage classroom.” Chicago, IL: St. Xavier University & Skylight Professional Development. (ERIC Document Reproduction Services No. ED442 571).
  • 46. Cherniss, Cary. (1998),“Social and emotional learning for leaders”, Educational Leadership, 55,26–36.
  • 47. Gore, S. W. (2000), “Enhancing students emotional intelligence and social adeptness.” Chicago, IL: St. Xavier University & Skylight Professional Development, (ERIC Dokument Reproduction Services No. ED 442 572).
  • 48. Ford, M. E. & Tisak, M. S. (1983), “A further search for social intelligence”, Journal of Educational Psychology, 75(2), 196–206.
  • 49. Greenberg, M. T., Kusche, C. A., Cook, E. T. ve Quamma, J. P. (1995), “Promoting Educational Competence in School – Aged Children: The Effects of the PATHS Cirriculum”, Development and Psychopatology, 7, 1, 117-136.
  • 50. Schutte, N. S., Malouff J. M., Bobik, C., Coston, T. D., Greeson, C., Jedlicka,C., Rhodos, E., Wendorf, G. (2001), “Emotional Intelligence and Interpersonal Relations”, The Jornal of Social Psychology,14(49), 523-536.
  • 51. Mayer, J.D.,& Cobb, C. D. (2000), “Emotional İntelligence: What the Research Says?”, Educational Lidership, 58(2), 14-18.
  • 52. Pfeiffer, Steven I. (2001), “Emmotional Intelligence: Popular but Elusive Construct”Roeper Review, 23, 3, 138-143.
  • 53. Reiff, H. B., Hatzes, N. M., Bramel, M. H. ve Gibbon, T. (2001), “The Relation of Learning Disabilities and Gender with Emotional Intelligence in College Students”, Journal of Learning Disabilities, 34, Jaunary / February, 1, 66-78.
  • 54. Cherniss, Cary. (2002),“Emotional Intelligence and the Good Community”, American Journal of Community Psychology, 30, 1, 1-11. 55. Gill, D.L., (1986). Psychological Dynamicsof Sport Ilionois. Human Kinetics Publishers, 37,103.
  • 56. Tiggeman, M., and Williamson, S., (2000). The Effect of Exercise on Body Satisfaction and Self-Esteem as a Function of Gender and Age. Sex Roles, 119-127.
  • 57. Doğan, O., Doğan, S., Çorapçıoğlu, A. ve Çelik, G., (1994). Aktif ve Sosyal Etkinliklere Katılmanın Beden İmgesi ve Benlik Saygısına Etkisi. Psikiyatri Psikoloji Psikofarmakoloji (3P) Dergisi, 2(1):33-38.
  • 58. Mahoney, J.L., Stattin, H., (2000). Leisure Activities And Adolescent Antisocial Behavior. The Role Of Structure And Social Context, Journal Of Adolescence, 23, 113-127.
  • 59. Brackett, M.A., Mayer, J.D., Warner, R.M., (2003). Emotional intelligence and its realition to everyday behaviour, Personality and Individual Differences, 36, 1382-1402.
  • 60. Goleman, D., ( 1999). Engineers Need Emotional, Newyork 242,18: 105
  • 61. Kamin, D., (2000). The relationship between Emotional intelligence levels and performance statistics of Ncaa division l-caliber baseball players. Souther Connecticut state University.
  • 62. Yörükoğlu, A., (2000). Gençlik Çağı Ruh Sağlığı ve Ruhsal Sorunlar, 11.Basım, Özgür Yayınları.
  • 63. Çuhadaroğlu, F., Sonuvar, B., (1993). “Adolesan İntiharları ve Kendilik İmgesi”, Türk Psikiyatri Dergisi, C.IV, sy. 1, ss. 29-38
  • 64. Tufan, B., (1988). Sosyal Hizmetler Yüksek Okulu Öğrencilerinin Benlik Saygısı Üzerine Bir İnceleme. XXIV. Ulusal Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Kongresi. Gata Ankara.
  • 65. Brockert, S. & Braun, G. (2000). Duygusal Zekanızı Değerlendirin. Çeviren: Nurettin Süleymangil İstanbul: MNS Yayıncılık, 7-33
  • 66. Yelsma, P., Yelsma,J., (1998). “Self-Esteem and Social Respect with in The High School”, Journal of Social Psychogy, Vol.4: 138.
  • 67. 65.Yavuzer H. Eğitim ve Gelişim Özellikleriyle Okul Çağı Çocuğu. 8. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2002.
  • 68. Balat, G.U., Akman, B., (2004). Farklı Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Lise Öğrencilerinin Benlik Saygısı Düzeylerinin İncelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Cilt: 14, Sayı: 2, Sayfa: 175-183, Elazığ.
  • 69. Güngör, A., (1989). “Lise Öğrencilerinin Özsaygı Düzeylerini Etkileyen Etmenler” (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 70. Bircan, S. (2004). Ergenlerin Duygusal Zekalarının Çatışma Eğilimlerine ve Suç Davranışlarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • 71. Güçray, S., (1989). “Çocuk Yuvasında ve Ailesi Yanında Kalan 9, 10, 11 Yaş Çocuklarının Özsaygı Gelişimini Etkileyen Bazı Faktörler”, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • 72. Bray, J.H., Adams, G., Getz, J., and Baer, P., (2001). Developmental, family, and ethnicinfluences on adolescent alcohol usage: A growth curve approach, Journal of Family Psychology, 15, 301–314
  • 73. Kuzgun, Y., (1972). Ana-Baba Tutumlarının Bireyin Kendini Gerçekleştirme Düzeyine Etkisi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara.
  • 74. Salovey, P., Bedell, B., Detweiler, J., Mayer, J.D. (1999), “Coping Intelligently: Emotional Intelligence and the Coping Process”, In C. R. Snyder (Ed.) Coping: The Psychology of What Works (pp. 141–164). USA: Oxford University Press.
  • 75. Hooven, C, Gottman, J.M, Katz, L.F. (1995). “Parental Meta-Emotion Structure Predicts Family And Child Outcomes”, Cognition and Emotion. 9, 229-264.
There are 74 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Tamer Karademir This is me

Enver Döşyılmaz This is me

Bilal Çoban This is me

M. Emin Kafkas This is me

Publication Date May 1, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 18 Issue: 2

Cite

APA Karademir, T., Döşyılmaz, E., Çoban, B., Kafkas, M. E. (2010). BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR BÖLÜMÜ ÖZEL YETENEK SINAVINA KATILAN ÖĞRENCİLERDE BENLİK SAYGISI VE DUYGUSAL ZEKA. Kastamonu Education Journal, 18(2), 653-674.

10037