BibTex RIS Cite

THE ABILITIES OF FIRST GRADE STUDENTS TO IDENTIFY VARIABLES AND SET HYPOTHESIS AT HIGH SCHOOL

Year 2009, Volume: 17 Issue: 1, 195 - 202, 01.01.2009

Abstract

This study is conducted in order to investigate the abilities of first grade students to identify variables and set hypothesis at high school. An Identifying the Variables and Setting Hypothesis Test IVSHT has been developed in order to measure the abilities under question. In IVSHT, students are given a text about 15 experiments on various fields, and required to find out the dependent variable, independent variable, controlled variables, and the hypothesis to be tested for each experiment. The multiple choice test is made up of 60 items and has been administered to 370 first grade students from three high schools at Ankara. The reliability of the test has been calculated with KR-20 formula 0.96 . The findings of the study show that the first grade students at high school make mistakes in identifying the dependent and independent variables confuse the dependent and independent variables with controlled variables, control only one variable, and choose a hypothesis which is not tested

References

  • 1. ABRUSCATO, J. (2000). Teaching Children Science, Allyn and Bacon, Needham Heights, M:A. 37-52.
  • 2. BAILER, J., R., J. ve RAMSEY, J. (1995). Teaching Science Process Skills Good Apple
  • 3. CARIN, A. A. (1993). Teaching Science Through Discovery. Toronto: Macmillan Publishing Company 3-17.
  • 4. CARIN, A. A. ve BASS, J.E. (2001). Teaching Science as Inquiry, Merrill Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey. 41-64.
  • 5. MECHLING, K. R. & D. L. OLIVER (1983). Handbook I: Science Teaches Basic Skills. Arlington, VA: National Science Teacher Association.
  • 6. REZBA, R. J., FIEL, R. L. ve FUNK, H. J. (1994). Learning and Assessing Science Process Skills. Kendall Hunt Pub.
  • 7. OSTLUND, K. L. (1992). Science Process Skills: Assessing Hands on Student Performance. California: Addison Wesley.

LİSE 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DEĞİŞKENLERİ BELİRLEME ve HİPOTEZ KURMA BECERİLERİ

Year 2009, Volume: 17 Issue: 1, 195 - 202, 01.01.2009

Abstract

Bu araştırma, lise 1. sınıf öğrencilerinin değişkenleri belirleme ve hipotez kurma becerilerini belirme amacıyla yapılmıştır. Söz konusu becerileri ölçme amacıyla, Değişkenleri Belirleme ve Hipotez Kurma Testi DBHKT geliştirilmiştir. DBHKT’de öğrencilere çeşitli alanlarda yapılmış 15 deney metni verilmiş ve öğrencilerden her bir deney için; bağımlı değişken, bağımsız değişken, kontrol edilen değişkenler ve deneyde test edilmeye çalışılan hipotezi bulmaları istenilmiştir. Toplam 60 maddeden oluşan ortak köke dayalı çoktan seçmeli formattaki ölçme aracı Ankara’da üç liseden toplam 370 lise 1. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Ölçme aracının güvenirliği, KR-20 formülüyle 0.96 hesaplanmıştır. Bulgular değerlendirildiğinde, değişkenleri belirleme ve hipotez kurma becerileriyle ilgili olarak lise 1. sınıf öğrencilerinde; bağımlı ve bağımsız değişkeni birbirine karıştırma, bağımlı ve bağımsız değişkenleri kontrol edilen değişkenler olarak belirleme, tek bir değişkeni kontrol etme, deneyde test edilmeyen bir hipotezi seçme, başlıkları altında özetlenebilecek yanılgılara rastlanılmıştır.

References

  • 1. ABRUSCATO, J. (2000). Teaching Children Science, Allyn and Bacon, Needham Heights, M:A. 37-52.
  • 2. BAILER, J., R., J. ve RAMSEY, J. (1995). Teaching Science Process Skills Good Apple
  • 3. CARIN, A. A. (1993). Teaching Science Through Discovery. Toronto: Macmillan Publishing Company 3-17.
  • 4. CARIN, A. A. ve BASS, J.E. (2001). Teaching Science as Inquiry, Merrill Prentice Hall, Upper Saddle River, New Jersey. 41-64.
  • 5. MECHLING, K. R. & D. L. OLIVER (1983). Handbook I: Science Teaches Basic Skills. Arlington, VA: National Science Teacher Association.
  • 6. REZBA, R. J., FIEL, R. L. ve FUNK, H. J. (1994). Learning and Assessing Science Process Skills. Kendall Hunt Pub.
  • 7. OSTLUND, K. L. (1992). Science Process Skills: Assessing Hands on Student Performance. California: Addison Wesley.
There are 7 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Burak Kağan Temiz This is me

Mustafa Tan This is me

Publication Date January 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 17 Issue: 1

Cite

APA Temiz, B. K., & Tan, M. (2009). LİSE 1. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DEĞİŞKENLERİ BELİRLEME ve HİPOTEZ KURMA BECERİLERİ. Kastamonu Education Journal, 17(1), 195-202.

10037