The aim of this study was to determine first year and senior students attitudes towards environmental problems and the influence of social- demographic characteristics on it.The present study were carried out at differrent academic programs of Adnan Menderes Univesity. A questionaire designed by researchers and Environmental Attitudes Scale EAS were applied to 554 students who were present at the school at the time of appliying. Although 85,3 % of students have stated that they were sensitive to environmental issues, 86,5 % of them declared that they have not participitated to an activity or have not been a member of environmental organizations. Our research showed that total score of EAS was effected by students academic program, class, age, sex, fathers job and the city who lived longest. This study showed that University students attitudes and knowledge for environmental problem were effected by different variables. Different activities should be organized for students with environmental groups to increase awareness for environmental problems.
Araştırmanın amacı Adnan Menderes Üniversitesi’nin farklı akademik alanlarında okuyan öğrencilerin çevre sorunlarına yönelik tutumları ve duyarlılıkları ile bunlara etki eden faktörleri belirlemektir. Araştırmacılar tarafından oluşturulan sosyo-demografik anket ile “Çevresel Tutum Ölçeği” 554 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerin %85,3’sinin çevre sorunlarına duyarlı olduklarını belirtmesine rağmen %86,5’inin çevre ile ilgili derneğe üyeliğinin bulunmadığını ifade etmişlerdir. Çeşitli değişkenlerin okudukları okulun, sınıfın, cinsiyetlerinin, yaş gruplarının, en uzun süre oturdukları yerin, babalarının mesleğinin çevresel tutum ölçeğinden alınan puanları etkilediği saptanmıştır. Çevre sorunlarını önlemede üniversite öğrencilerinin tutumlarını ve davranışlarını çeşitli değişkenlerin etkilediği saptanmıştır. Üniversite ve çevre örgütlerinin işbirliği sağlanarak etkinlikler düzenlenmeli ve öğrencilerin çevre sorunlarına farkındalığı arttırılmalıdır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 17 Issue: 1 |