In this study two tier diagnostic test is applied to analyse the misconceptions about substance transport in plants on biology teacher candidates. To reveal the thoughts and misconceptions of the students about the subject, interview is used. After the application of pre-test item analyse work has done and test is improved to its final stage. Diagnostic tests are applied to 138 students. The reliability of the two – tier diagnostic test is calculated 0,88 by the formula of Spearman – Brown. The answers of test are appraised for every item one by one. Some proposes offered for removing misconceptions after defining the misconceptions of the biology teacher candidates.
Biyoloji öğretmen adaylarında, bitkilerde madde taşınması konusundaki kavram yanılgılarını belirlemek için yapılmış olan bu çalışmada, konu ile ilgili iki aşamalı tanı testi kullanılmıştır. Öğrencilerin konu hakkındaki düşüncelerini ve muhtemel kavram yanılgılarını öngörebilmek için mülakat tekniğinden yararlanılmıştır. Konu ile ilgili iki aşamalı kavram yanılgısı ön testi ve nihai test geliştirilmiştir. Hazırlanan tanı testleri 138 öğrenciye uygulanmıştır. İki aşamalı tanı testinin güvenirliliği, Spearman – Brown formülü kullanılarak 0,88 olarak hesaplanmıştır. Testte yer alan sorulara verilen cevaplar, her madde için ayrı ayrı değerlendirilmiştir. Biyoloji öğretmen adaylarının sahip olduğu kavram yanılgıları belirlendikten sonra kavram yanılgılarının giderilmesi için çeşitli önerilerde bulunulmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 17 Issue: 1 |