BibTex RIS Cite

EFFECTIVENESS ON CRITICAL THINKING SKILLS OF INQUIRY-BASED LEARNING APPROACH IN SOCIAL STUDIES TEACHING

Year 2009, Volume: 17 Issue: 1, 57 - 70, 01.01.2009

Abstract

It has been expected that the individuls should have acquired the knowledge by themselves and had high-level thinking ablities in recent years. The inquiry-based learning approach is very effective to get these skills. In our investigation, the effects of using IBL approach in Social Studies course in 7th graders in Primary School on students’ critical thinking levels have been evaluated. The study was conducted at Lalahan and Yaşar Doğu Primary Schools located in the city of Ankara, district of Elmadağ during the spring period within 2006-2007. In the study, a tentative design which comprised of control group and experimental group was used. In the study, it was examined that whether there is a meaningful difference in the studens’s critical thinking or not pre and afterwards of implementation. At the end of implementation, it was explored that the students’ critical thinking levels in the experimental group get a higher develpoment than students’ in the control group. These results show us that IBL approach improve the critical thinking in a higher way than traditional instructional methods.

References

  • 1. Akınoğlu, O. (2003). Bir eğitim değeri olarak eleştirel düşünme. Değerler Eğitimi Dergisi. 1(3) 7-26.
  • 2. Beyer, K. B. (1988). Developing a scope and sequence for thinking skills instruction. Educational Leadership. 45(7) 26-30.
  • 3. Brubacher, J. W., C. W. Charles and R. G. Timothy. (1994). Becoming a Reflective Educator: How to Build a Culture of Inquiry in the Schools. CA: Corwin Pres.
  • 4. Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • 5. Colburn, A. (2000). An inquiry primer. Science Scope. (Special issue) 42-44.
  • 6. Ennis, R. H. (2002). Goals for a critical thinking curriculum and its assessment. Developing Minds. Arthur L. Costa (Editors). (p. 44-46) Alexandria: Virginia.
  • 7. Jacobsen, D., P. Eggen, D. Kauchak ve C. Dulaney. (1985). Methods for Teaching: A Skills Approach. Columbus: Charles E. Merrill Pubishing Company.
  • 8. Johnson A. M. and A. E. Lawson. (1998). What are the relative effects of reasoning ability and prior knowledge on biology achievement in expository and inquiry classes. Journal of Research in Science Teaching. 35 (1) 89-103.
  • 9. Keller, J. T. (2001). From Theory to Practice Creating an Inquiry-Based Science Classroom. Master Dissertation. Pasific Lutheran University.
  • 10. Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Psikoloji Anabilim Dalı.
  • 11. Lim, B. R. (2001). Guidelines for Designing Inquiry-Based Learning on the Web: Online Professional Development of Educators. Ph.D Thesis. Indiana University.
  • 12. Llewellyn, D. (2002). Inquiry Within: Implementing Inquiry-Based Science Standarts. USA: Corwinn Pres, Inc. A Sage Publications Company.
  • 13. MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. (Taslak Basım). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • 14. Obenchain, K. M. and R. V. Morris. (2003). 50 Social Studies Strategies for K-8 Classrooms. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • 15. Orlich, C. D., D. P. Kauchak, R. J. Harder, R. A. Pendergrass, R. C. Callahan, A. J. Keogh and H. Gibson. (1990). Teaching Strategies: A Guide to Better Instruction. Toronto: D. C. Heath and Company.
  • 16. Spaulding, D. T. (2001). Stakeholder Perceptions of Inquiry-Based Instruc-tional Practies. Ph.D Thesis. Albany State University.
  • 17. Şahinel, S. (2005). Eleştirel Düşünme. Eğitimde Yeni Yönelimler. Editör: Özcan Demirel. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • 18. Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • 19. Watson, G. and E. M. Glaser. (1964). Critical Thinking Appraisal. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
  • 20. Woolfolk, A. (2001). Educational Psychology. Boston: Allyn and Bacon.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİSİNE ETKİSİ

Year 2009, Volume: 17 Issue: 1, 57 - 70, 01.01.2009

Abstract

Günümüzde bireylerden, kendi bilgilerini kendilerinin kazanmaları ve üst düzey düşünme becerilerini edinmiş olmaları beklenmektedir. Araştırmaya dayalı öğrenme yaklaşımı bu becerilerin kazandırılmasında oldukça etkili olmaktadır. Araştırmada, ADÖ yaklaşımının ilköğretim yedinci sınıflar Sosyal Bilgiler dersinde kullanılmasının öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerine etkisi değerlendirilmiştir. Araştırma, 2006-2007 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Elmadağ ilçesi Lalahan ve Yaşar Doğu İlköğretim okullarında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada deney ve kontrol gruplu deneysel tasarım kullanılmıştır. Araştırmada, öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinde uygulama öncesi ve sonrasında anlamlı farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Uygulama sonunda, deney grubundaki öğrencilerin eleştirel düşünme düzeylerinin kontrol grubundaki öğrencilerden daha fazla geliştiği görülmüştür. Bu sonuç; ADÖ yaklaşımın, eleştirel düşünmeyi geleneksel öğretim yöntemlerinden daha fazla geliştirdiğini göstermektedir.

References

  • 1. Akınoğlu, O. (2003). Bir eğitim değeri olarak eleştirel düşünme. Değerler Eğitimi Dergisi. 1(3) 7-26.
  • 2. Beyer, K. B. (1988). Developing a scope and sequence for thinking skills instruction. Educational Leadership. 45(7) 26-30.
  • 3. Brubacher, J. W., C. W. Charles and R. G. Timothy. (1994). Becoming a Reflective Educator: How to Build a Culture of Inquiry in the Schools. CA: Corwin Pres.
  • 4. Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • 5. Colburn, A. (2000). An inquiry primer. Science Scope. (Special issue) 42-44.
  • 6. Ennis, R. H. (2002). Goals for a critical thinking curriculum and its assessment. Developing Minds. Arthur L. Costa (Editors). (p. 44-46) Alexandria: Virginia.
  • 7. Jacobsen, D., P. Eggen, D. Kauchak ve C. Dulaney. (1985). Methods for Teaching: A Skills Approach. Columbus: Charles E. Merrill Pubishing Company.
  • 8. Johnson A. M. and A. E. Lawson. (1998). What are the relative effects of reasoning ability and prior knowledge on biology achievement in expository and inquiry classes. Journal of Research in Science Teaching. 35 (1) 89-103.
  • 9. Keller, J. T. (2001). From Theory to Practice Creating an Inquiry-Based Science Classroom. Master Dissertation. Pasific Lutheran University.
  • 10. Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Psikoloji Anabilim Dalı.
  • 11. Lim, B. R. (2001). Guidelines for Designing Inquiry-Based Learning on the Web: Online Professional Development of Educators. Ph.D Thesis. Indiana University.
  • 12. Llewellyn, D. (2002). Inquiry Within: Implementing Inquiry-Based Science Standarts. USA: Corwinn Pres, Inc. A Sage Publications Company.
  • 13. MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 6-7. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. (Taslak Basım). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • 14. Obenchain, K. M. and R. V. Morris. (2003). 50 Social Studies Strategies for K-8 Classrooms. New Jersey: Merrill Prentice Hall.
  • 15. Orlich, C. D., D. P. Kauchak, R. J. Harder, R. A. Pendergrass, R. C. Callahan, A. J. Keogh and H. Gibson. (1990). Teaching Strategies: A Guide to Better Instruction. Toronto: D. C. Heath and Company.
  • 16. Spaulding, D. T. (2001). Stakeholder Perceptions of Inquiry-Based Instruc-tional Practies. Ph.D Thesis. Albany State University.
  • 17. Şahinel, S. (2005). Eleştirel Düşünme. Eğitimde Yeni Yönelimler. Editör: Özcan Demirel. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • 18. Tatar, N. (2006). İlköğretim Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Başarıya ve Tutuma Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Fen Bilgisi Öğretmenliği Bilim Dalı.
  • 19. Watson, G. and E. M. Glaser. (1964). Critical Thinking Appraisal. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
  • 20. Woolfolk, A. (2001). Educational Psychology. Boston: Allyn and Bacon.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Hüseyin Çalışkan This is me

Publication Date January 1, 2009
Published in Issue Year 2009 Volume: 17 Issue: 1

Cite

APA Çalışkan, H. (2009). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE ARAŞTIRMAYA DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMININ ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİSİNE ETKİSİ. Kastamonu Education Journal, 17(1), 57-70.

10037