The purpose of this study is to determine approaches which elementary students and teacher candidates have to applications fields of science education and this study has targeted to conduct with elementary students by preparing the experiments which can be done with especially basic materials and outside of school. In this study a qualıtatıve research analysis, phenomenology, was used. The study group consist of twelve science teacher candidates and twenty-four secondary school students. The study data was gathered by they use of semi-structured interview form prepared form by researchers. As for data analysis, desc-riptive analysis technique was used. At the result of the research, ıt has observed that students and teachers unders-tand the importance of laboratory applications thanks to the applications and their idea that experiments can be conduc-ted only in laboratories has changed. The result was the understanding that basic experiments can be conducted in an outside school and laboratory as well, and association between daily life and science was more successful.
Bu araştırmada, fen bilimleri öğretmen adaylarının or-taokul fen bilimleri dersi kazanımlarına yönelik özellikle basit malzemelerle ve okul dışı ortamlarda yapılabilecek deneyleri hazırlayarak ortaokul öğrencileriyle gerçekleştir-meleri hedeflenmiş ve bu uygulamalara ilişkin öğretmen adaylarının ve ortaokul öğrencilerinin görüşlerinin belir-lenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yakla-şımlarından fenomenoloji kullanılmıştır. Araştırmanın ça-lışma grubunu 12 fen bilimleri öğretmen adayı ve 24 ortao-kul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri araş-tırmacılar tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış gö-rüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ise betim-sel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda yapı-lan uygulamalarla öğretmen adaylarının ve öğrencilerin laboratuvar uygulamalarının önemini kavradıkları, deney-lerin sadece laboratuvarda yapılabilirliği konusundaki düşüncelerinin değiştiği görülmüştür. Okul ve laboratuvar dışındaki ortamlarda da basit deneylerin gerçekleştirilebile-ceği ve bu şekilde günlük yaşamla feni ilişkilendirme konu-sunda da daha başarılı olunableceği sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | July 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 1 |