This study utilized the single group pre-test and post-test model which is one of the randomized designs. In this study, Attention Skill Improvement Program is the independent variable, and attention skill level is dependent variable. This research was conducted in a single group pretest–posttest design from the trial models. The study universe of research consists of 250 fourth-grade students in a primary school in Karatay, Konya. The d2 attention test was applied to 250 students in the study universe and as a result of it, the total of 10 students, whose attention deficit was detected, were taken to the study group. The Developing of Attention Skills Program consisting of 13 sessions was implemented to the study group. SPSS 21 package program was used for analyzing the data. Difference between pretest and posttest scores were tested with Wilcoxon Signed Ranks Test. As a result, in the working group, in terms of TN-E type (selective attention, gripping speed), CP type (concentration performance) the increase was detected in favor of posttest. In terms of FR type the decrease was detected in favor of posttest, continuity of attention and sustainable attention increased.
Bu araştırmanın amacı, dikkat becerisini geliştirmeye dayalı programın, dikkat eksikliği olduğu saptanan ilkokul öğrencileri üzerindeki etkililiğini incelemektir. Araştırma, deneme modellerinden tek grup öntest-sontest desenindedir. Araştırmada, Konya ili Karatay ilçesindeki bir ilkokulun dördüncü sınıflarında öğrenim gören 250 öğrenciye uygulanan d2 Dikkat Testi sonucunda dikkat eksikliği gözlenen 10 öğrenci çalışma grubuna alınmıştır. Araştırmada, d2 Dikkat Testi ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Çalışma grubuna 13 oturumluk Dikkat Becerisi Geliştirme Programı uygulanmıştır. Verilerin analizinde, SPSS 21 paket programından yararlanılmıştır. Öntest-sontest puanları arasındaki fark, Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile analiz edilmiştir. Çalışma grubunda, TN-E türü (seçici dikkat, kavrama hızı) ve CP türü (konsantrasyon performansı) puan açısından sontest lehine artış tespit edilmiştir. Ayırıca FR türü puan açısından sontest lehine azalma tespit edilmiş, dikkatin sürekliliği, sürdürülebilir dikkat artmıştırAnahtar
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | September 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 1 |