The aim of this study is to try to experience a model that can support the development of free thinking and self-confidence of pre-service teachers through creative drama and to determine the changes of pre-service teachers about these two values with their own impressions after the practices. The study group consisted of 23 pre-service teachers studying in the 3rd grade in the Department of Primary School from Turkey Teaching in 2017-2018. In accordance with the aim of the study, three 6-week drama workshops were applied on self-confidence and free thinking values. According to the findings, self-confidence is related to “having knowledge, self-regulation, effective communication, responsibility for being an individual, self-discovery, entrepreneurship and emotion control”. Free thinking, on the other hand, is related to “respect for differences, originality, getting rid of stereotypes, dealing with art and mental development.” In addition, drama is thought to be a method that can be used to gain values of free thinking and self confidence.
self-confidence free thinking independent thinking autonomy individual value creative drama
Bu çalışmanın amacı, yaratıcı drama yöntemi kullanılarak gerçekleştirilen etkinlikler yoluyla özgür düşünme ve özgüvenin gelişimine destek olabilecek bir modeli deneyimlemeye çalışmak ve uygulamalardan sonra söz konusu iki değerle ilgili katılımcıların değişimlerini kendi izlenimleriyle belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubu, Türkiye’deki bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi, Sınıf Eğitimi Anabilim Dalında 2017-2018 yılında 3. sınıfta eğitim gören 23 öğretmen adayından oluşmaktadır. Bu çalışma için özgüven ve özgür düşünme değerleriyle ilgili üçer, toplamda 6 haftalık drama atölyesi hazırlanıp uygulanmıştır. Bulgular, özgüvenin “bilgi sahibi olma, kendini ayarlama, etkili iletişim, birey olma sorumluluğu, kendini keşfetme, girişimcilik ve duygu kontrolü” kavramlarıyla ilişkili olduğunu göstermektedir. Özgür düşünme ise, “farklılıklara saygı, özgünlük, kalıp yargılardan kurtulma, sanatla ilgilenme ve zihinsel gelişim” ile ilişkili bulunmuştur. Ayrıca yaratıcı dramanın, özgür düşünme ve özgüven değerlerinin kazandırılmasında kullanılabilecek bir yöntem olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | March 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 28 Issue: 2 |