Çalışmanın amacı: Bu araştırmada üniversite son sınıf öğrencilerinin cinsiyetleri, fakülteleri, okudukları fakülteyi/ bölümü seçme biçimleri, mezuniyet sonrası ne yapmayı planladıkları, iş bulma konusundaki düşünceleri, bulunacak işin mezun olunan alanla ilgili olmasına ilişkin düşüncelerine göre kariyer uyumu ve iyimserliklerinin değişip değişmediği araştırılmıştır.
Materyal ve Yöntem: Bu amaçla Ankara’daki bir devlet üniversitesindeki farklı fakültelere devam eden 323 son sınıf öğrencisine ulaşılmıştır. Ölçme aracı olarak Kariyer Uyumu ve İyimserliği Ölçeği (KUİÖ) ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Veriler t testi ve tek yönlü varyans analizi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre, kolay ve zor iş bulunan fakültelerde okuyan, bölüme farklı gerekçelerle gelen, mezun olduktan sonra iş bulmayla ilgili düşünceleri ve bulacakları işin alanlarıyla ilgili olmasına ilişkin düşünceleri farklı olan öğrencilerin KUİÖ’den aldıkları puanlar farklılaşmaktadır. Öte yandan cinsiyetler arasında ve mezuniyet sonrası yapmayı planladıkları farklı olan öğrenciler arasında KUİÖ açısından anlamlı fark bulunamamıştır.
Önemli Vurgular: Bulgular alanyazın ışığında tartışılmış ve kariyer psikolojik danışmanlığı açısından bazı öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelimeler
1.Kariyer uyumu ve iyimserliği
2.Son sınıf üniversite öğrencisi
3.Okuldan iş hayatına geçiş
Purpose: In this study whether career adaptability and career optimism of senior year undergraduate students change according to their gender, faculty, form of their faculty/ department choice, their plans upon what they are going to do after graduation, their thoughts about finding a job and about the fact that the job which they have found is related to the field they were graduated from was investigated.
Design/Methodology/Approach: For this purpose 323 final year undergraduate students who studied at different faculties in a state university in Ankara are included in this study. Career Adaptability and Optimism Scale ( CAOS) and Personal Information Form were used. Data was analyzed with t test and one-way analysis of variance.
Findings: According to the findings of the research; CAOS points of the students, who studied at faculties which offers easy job finding opportunities or difficult job finding opportunities, who come the department with different reasons, whose thoughts about finding a job after graduation and about the fact that the job which they have found is related to the field they were graduated from are different. On the other hand there is no meaningful difference between gender variable and between the students whose plans upon what they are going to do after graduation are different in terms of CAOS.
Highlights: Findings were discussed in the view of literature and some recommendations were put forward in terms of career counseling.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 16, 2021 |
Acceptance Date | October 5, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 29 Issue: 1 |