Research Article
BibTex RIS Cite

Yüksek Öğretimde Teknoloji Entegrasyonuna Yönelik Uzaktan Mentörlük Uygulamalarının Tasarlanması, Uygulanması ve Değerlendirilmesi

Year 2025, Volume: 33 Issue: 2, 286 - 303, 25.04.2025
https://doi.org/10.24106/kefdergi.1683452

Abstract

Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın amacı, öğrenci merkezli öğrenme yaklaşımlarına dayanan öğretim programlarını uygulayacak yüksek öğretimde görevli öğretim elemanına teknoloji entegrasyonuna yönelik mentörlük desteği vererek onun gelişimini desteklemek ve bu uygulamaların hem öğretim üyesinde etkisini hem de dersine giren öğretmen adayları üzerindeki etkilerini, ülkemiz koşullarında uygulanabilirliğini ortaya koymaktır.
Materyal ve Yöntem: Bu çalışmada yöntem olarak durum çalışması, veri toplama aracı olarak da gözlemler, yansılar, görüşmeler ve ders videoları kullanılmıştır. Çalışma da yüksek öğretimde görevli öğretim üyesine 13 hafta boyunca mentörlük yapılmış, menteenin dersi takip edilmiş ve hem mentee hem de öğrencileri üzerinde gözlemler yapılmıştır. Süreç boyunca mentör tarafından her hafta için yansı yazılmış, ders gözlemleri oluşturulan gözlem formuna ayrıca not edilmiştir. Süreç sonunda ise mentee ile görüşme yapılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde içerik analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışma sürecinde teknoloji entegrasyonuna yönelik uzaktan mentörlük için TPACK çerçevesi dikkate alınarak bir çerçeve tasarlanmış ve uygulanmıştır. Çalışmanın sonunda yüksek öğretimde teknoloji entegrasyonuna yönelik uzaktan mentörlük uygulamalarının sınıf içi öğretim uygulamalarının olumlu etkilediği, ilerleyen haftalarda teknolojiyi menteenin ve öğrencilerin aktif bir şekilde kullandığı, dijital materyal ve gereç kullanmaya özen gösterildiği, öğrenci gruplarının mentörlük sürecinde verilen uygulamaları kendi ders anlatımında kullandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Önemli Vurgular: Olumlu bulgulara dayanarak, bu çalışma, yükseköğretimde teknoloji entegrasyonu için mentörlük uygulamalarının önemini vurgulamaktadır.

References

  • Abbitt, J. T. (2011). An investigation of the relationship between self-efficacy beliefs about technology integration and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) among preservice teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27(4), 134-143. https://doi.org/10.1080/21532974.2011.10784670
  • Agyei, D. & Voogt, J. (2012). Developing technological pedagogical content knowledge in pre-service mathematics teachers, through collabarative design teams. Australasian Journal of Educational Technology, 28(4), 547-564. http://dx.doi.org/10.14742/ajet.827
  • Akdeniz, A. & Paliç, G. (2012). Yeni fizik öğretim programına ve uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 42(196), 290-307.
  • Arslan, B. (2008). Öğretmen eğitiminde akreditasyon ve Türkiye için bir model önerisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, D. & Odabaşı, O. (2013). Tıp eğitiminde mentorluk ve rol modelliği kavramları. Tıp Eğitimi Dünyası, 38(38), 43-49.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları. Zonguldak Karaelmas University Journal of Social Sciences, 6(12), 235- 252.
  • Bakioğlu, A. (2015). Eğitimde mentorluk (3. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Baran, E., & Canbazoğlu Bilici S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15-32
  • Bierema, L. L., & Merriam, S. B. (2002). E-mentoring: Using computer mediated communication to enhance the mentoring process. Innovative Higher Education, 26(3), 211-227.
  • Brockbank, A. & McGill, I. (2006). Facilitating reflective learning through mentoring and coaching. London: Kogan Page.
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1),103-119.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Clasen, D. R. and Clasen, R. E. (1997). Mentoring: A time-honoured option for education of the gifted and talented. Handbook of Gifted Education, 2, 218- 229.
  • Clutterbuck, D. (2014). Everyone needs a mentor (5th ed.). London: Kogan Page.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches ( 2. Baskı). USA: SAGE Publications.
  • Çakır, L. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde mentorluk ve bir model önerisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi
  • Daresh, J. (2004). Mentoring school leaders: Professional promise or predictable problems?. Educational Administration Quarterly, 40(4), 495–517. https://doi.org/10.1177/0013161X04267114
  • Graham, C. R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L. and Harris, R. (2009). TPACK development in science teaching: Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, Special Issue on TPACK, 53(5), 70-79. https://doi.org/10.1007/s11528-009-0328-0
  • Habacı, I., Karataş, E., Adıgüzelli, F., Ürker, A. & Atıcı, R. (2013). Öğretmenlerin güncel sorunları. Electronic Turkish Studies, 8(6), 263-277.
  • Handayani, S., Hussin, M., & Norman, M. (2023). Technological pedagogical content knowledge (tpack) model in teaching: a review and bibliometric analysis. Pegem Journal of Education and Instruction, 13(3), 176-190.
  • Hobson, A. J., & Malderez, A. (2013). Judgementoring and other threats to realizing the potential of school-based mentoring in teacher education. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 2(2), 89-108. http://dx.doi.org/10.1108/IJMCE-03-2013-0019
  • Horzum, M. B. (2013). An investigation of the technological pedagogical content knowledge of preservice teachers. Technology, Pedagogy and Education, 22(3), 303–317. doi: 10.1080/1475939X.2013.795079
  • İlhan, S. G. (2013). Özel eğitim öğretmenlerine sunulan mentörlük hizmeti (bir eylem araştırması) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi
  • Kahraman, M. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının gelişiminde e-mentörlük [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi
  • Kartal, S., Özdemir, T. & Yirci, R . (2017). Kırsalda çalışan öğretmenlerin mesleğin ilk yıllarında mentorluk ihtiyaçları. Turkish Journal of Education, 6(1), 30-40. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v5i4.1988
  • Kılıç, E. D. & Serin, H. (2017). Süreç olarak mentorluk. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-8.
  • Klasen, N. and Clutterbuck, D. (2002) Implementing mentoring schemes. Oxford: Butterworth Heinemann Publishing.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. AACTE Committee on Innovation and Technology (Ed.), The handbook of Technological Pedagogical ContentKnowledge (TPCK) for educators (pp. 3–29). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kram, K. E. & Isabella, L. A. (1985). Mentoring alternatives: The role of peer relationships in career development. Academy of Management Journal, 28(1), 110- 132.
  • Kuloğlu, A. & Akpınar, B. (2016). Kuantum paradigmasının lise fizik dersi öğretim programına yansımaları. Turkish Journal of Educational Studies, 3(2),1-21.
  • Kuzu, A., Kahraman, M. & Odabaşı, H. F. (2012). Mentörlükte yeni bir yaklaşım: ementörlük. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(4), 173-184.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Mueller, S. (2004). Electronic mentoring as an example for the use of information and communications technology in engineering education. European Journal of Engineering Education, 29(1), 53-63. https://doi.org/10.1080/0304379032000129304
  • Rowley, J. B. (1999). The good mentor. Educational Leadership, 56(8), 20-22.
  • Sockett, H. (1993). The Moral base for teacher professionalism. New York: Teachers College Press.
  • Sullivan, R. (2000). Entrepreneurial learning and mentoring. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 6(3), 160-175. http://dx.doi.org/10.1108/13552550010346587
  • Şahinoğlu, A.(2020). Fizik öğretmenlerinin yenilenen öğretim programına uyumunu geliştirmeye yönelik mentörlük uygulamalarının değerlendirilmesi. (Tez No.620329) [Doktora tezi, Trabzon Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi
  • Yaw, D.C.(2007). E-Mentoring in virtual education. Retrieved December 20, 2018 from https://eric.ed.gov/?id=ED504764.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yirci, R. (2009). Mentörlüğün eğitimde kullanılması ve okul yöneticisi yetiştirmede yeni bir model önerisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi
  • Yost, R. (2002). I think I can: Mentoring as a means of enhancing teacher efficacy. The Clearing House, 75(4), 195-197. http://dx.doi.org/10.1080/00098650209604930

Design, Implementation, and Evaluation of Remote Mentoring Practices for Technology Integration in Higher Education

Year 2025, Volume: 33 Issue: 2, 286 - 303, 25.04.2025
https://doi.org/10.24106/kefdergi.1683452

Abstract

Purpose: This study aims to support the development of faculty members in higher education who implement student-centered learning approaches by providing mentoring support for technology integration. The study also aims to assess the effects of these practices on both the faculty members and the teacher candidates attending their classes and to evaluate their applicability under the conditions of our country.
Design/Methodology/Approach: This study used a case study method, and data collection tools included observations, reflections, interviews, and lesson videos. The faculty members in higher education were mentored for 13 weeks, their lessons were followed, and observations were made on both the mentee and their students. The mentor wrote weekly reflections throughout the process, and lesson observations were recorded on an observation form. At the end of the process, the mentee was interviewed. Content analysis was used for data analysis.
Findings: During the study, a framework for remote mentoring for technology integration was designed and implemented, considering the TPACK framework. The study's results indicated that remote mentoring practices for technology integration in higher education positively influenced in-class teaching practices. In the following weeks, technology was actively used by both the mentee and the students, with careful attention given to digital materials and tools. Student groups also applied the practices provided during the mentoring process in their lesson presentations.
Highlights: Based on the positive findings, this research underscores the significance of mentoring practices for technology integration in higher education.

References

  • Abbitt, J. T. (2011). An investigation of the relationship between self-efficacy beliefs about technology integration and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) among preservice teachers. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 27(4), 134-143. https://doi.org/10.1080/21532974.2011.10784670
  • Agyei, D. & Voogt, J. (2012). Developing technological pedagogical content knowledge in pre-service mathematics teachers, through collabarative design teams. Australasian Journal of Educational Technology, 28(4), 547-564. http://dx.doi.org/10.14742/ajet.827
  • Akdeniz, A. & Paliç, G. (2012). Yeni fizik öğretim programına ve uygulanmasına yönelik öğretmen görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 42(196), 290-307.
  • Arslan, B. (2008). Öğretmen eğitiminde akreditasyon ve Türkiye için bir model önerisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aslan, D. & Odabaşı, O. (2013). Tıp eğitiminde mentorluk ve rol modelliği kavramları. Tıp Eğitimi Dünyası, 38(38), 43-49.
  • Azar, A. (2010). Ortaöğretim fen bilimleri ve matematik öğretmeni adaylarının öz yeterlilik inançları. Zonguldak Karaelmas University Journal of Social Sciences, 6(12), 235- 252.
  • Bakioğlu, A. (2015). Eğitimde mentorluk (3. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Baran, E., & Canbazoğlu Bilici S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 15-32
  • Bierema, L. L., & Merriam, S. B. (2002). E-mentoring: Using computer mediated communication to enhance the mentoring process. Innovative Higher Education, 26(3), 211-227.
  • Brockbank, A. & McGill, I. (2006). Facilitating reflective learning through mentoring and coaching. London: Kogan Page.
  • Can, N. (2004). Öğretmenlerin geliştirilmesi ve etkili öğretmen davranışları. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1),103-119.
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Clasen, D. R. and Clasen, R. E. (1997). Mentoring: A time-honoured option for education of the gifted and talented. Handbook of Gifted Education, 2, 218- 229.
  • Clutterbuck, D. (2014). Everyone needs a mentor (5th ed.). London: Kogan Page.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry & research design: Choosing among five approaches ( 2. Baskı). USA: SAGE Publications.
  • Çakır, L. (2015). Üstün yetenekli öğrencilerin eğitiminde mentorluk ve bir model önerisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi
  • Daresh, J. (2004). Mentoring school leaders: Professional promise or predictable problems?. Educational Administration Quarterly, 40(4), 495–517. https://doi.org/10.1177/0013161X04267114
  • Graham, C. R., Burgoyne, N., Cantrell, P., Smith, L., St. Clair, L. and Harris, R. (2009). TPACK development in science teaching: Measuring the TPACK confidence of inservice science teachers. TechTrends, Special Issue on TPACK, 53(5), 70-79. https://doi.org/10.1007/s11528-009-0328-0
  • Habacı, I., Karataş, E., Adıgüzelli, F., Ürker, A. & Atıcı, R. (2013). Öğretmenlerin güncel sorunları. Electronic Turkish Studies, 8(6), 263-277.
  • Handayani, S., Hussin, M., & Norman, M. (2023). Technological pedagogical content knowledge (tpack) model in teaching: a review and bibliometric analysis. Pegem Journal of Education and Instruction, 13(3), 176-190.
  • Hobson, A. J., & Malderez, A. (2013). Judgementoring and other threats to realizing the potential of school-based mentoring in teacher education. International Journal of Mentoring and Coaching in Education, 2(2), 89-108. http://dx.doi.org/10.1108/IJMCE-03-2013-0019
  • Horzum, M. B. (2013). An investigation of the technological pedagogical content knowledge of preservice teachers. Technology, Pedagogy and Education, 22(3), 303–317. doi: 10.1080/1475939X.2013.795079
  • İlhan, S. G. (2013). Özel eğitim öğretmenlerine sunulan mentörlük hizmeti (bir eylem araştırması) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi
  • Kahraman, M. (2012). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının gelişiminde e-mentörlük [Yayınlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi
  • Kartal, S., Özdemir, T. & Yirci, R . (2017). Kırsalda çalışan öğretmenlerin mesleğin ilk yıllarında mentorluk ihtiyaçları. Turkish Journal of Education, 6(1), 30-40. http://dx.doi.org/10.11114/jets.v5i4.1988
  • Kılıç, E. D. & Serin, H. (2017). Süreç olarak mentorluk. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(2), 1-8.
  • Klasen, N. and Clutterbuck, D. (2002) Implementing mentoring schemes. Oxford: Butterworth Heinemann Publishing.
  • Koehler, M. J., & Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. AACTE Committee on Innovation and Technology (Ed.), The handbook of Technological Pedagogical ContentKnowledge (TPCK) for educators (pp. 3–29). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Kram, K. E. & Isabella, L. A. (1985). Mentoring alternatives: The role of peer relationships in career development. Academy of Management Journal, 28(1), 110- 132.
  • Kuloğlu, A. & Akpınar, B. (2016). Kuantum paradigmasının lise fizik dersi öğretim programına yansımaları. Turkish Journal of Educational Studies, 3(2),1-21.
  • Kuzu, A., Kahraman, M. & Odabaşı, H. F. (2012). Mentörlükte yeni bir yaklaşım: ementörlük. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(4), 173-184.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskıdan Çeviri, Çeviri Editörü: S. Turan). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Mueller, S. (2004). Electronic mentoring as an example for the use of information and communications technology in engineering education. European Journal of Engineering Education, 29(1), 53-63. https://doi.org/10.1080/0304379032000129304
  • Rowley, J. B. (1999). The good mentor. Educational Leadership, 56(8), 20-22.
  • Sockett, H. (1993). The Moral base for teacher professionalism. New York: Teachers College Press.
  • Sullivan, R. (2000). Entrepreneurial learning and mentoring. International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, 6(3), 160-175. http://dx.doi.org/10.1108/13552550010346587
  • Şahinoğlu, A.(2020). Fizik öğretmenlerinin yenilenen öğretim programına uyumunu geliştirmeye yönelik mentörlük uygulamalarının değerlendirilmesi. (Tez No.620329) [Doktora tezi, Trabzon Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi
  • Yaw, D.C.(2007). E-Mentoring in virtual education. Retrieved December 20, 2018 from https://eric.ed.gov/?id=ED504764.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yirci, R. (2009). Mentörlüğün eğitimde kullanılması ve okul yöneticisi yetiştirmede yeni bir model önerisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi
  • Yost, R. (2002). I think I can: Mentoring as a means of enhancing teacher efficacy. The Clearing House, 75(4), 195-197. http://dx.doi.org/10.1080/00098650209604930
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Higher Education Studies (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Asiye Pınar Köksal Topcu 0000-0001-8854-2178

Publication Date April 25, 2025
Submission Date October 13, 2024
Acceptance Date April 14, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 33 Issue: 2

Cite

APA Köksal Topcu, A. P. (2025). Design, Implementation, and Evaluation of Remote Mentoring Practices for Technology Integration in Higher Education. Kastamonu Education Journal, 33(2), 286-303. https://doi.org/10.24106/kefdergi.1683452

10037